Tuesday 12 August 2014

DUSUN HAJI ABDUL RANI

PENGUMUNAN : CHALET DITUTUP SEMENTARA UNTUK KERJA-KERJA PENYELENGGARAAN.

1. Dusun Haji Abdul Rani berkeluasan hampir dua ekar. Terletak di Kampong Dusun, Kampong Sentosa, Batang Kali, Selangor. Dusun tersebut diurus-selia dengan baik oleh Haji Abdul Rani sebaik sahaja beliau bersara sebagai foreman JKR Mekanikal Workshop Cheras. Tuan Haji Abdul Rani kini menetap di Taman Seri Kamin,  Ulu Yam bersama isteri tersayang Puan Hajah Zaleha @ Kamariah Ahmad. Pada kebiasaannya selepas solat subuh di surau taman tersebut, Haji Abdul Rani akan memandu kereta Perodua Kenari beliau ke dusun tersebut. Jarak rumah dengan dusun kira-kira enam kilometer. Tujuan beliau keluar pada awal pagi adalah untuk membersih kawasan dusun dan menebas rumput atau belukar yang tumbuh liar.  Tatkala pada musim buah-buahan, terutama musim buah durian, beliau memungut buah yang gugur pada waktu malam atau awal pagi. Beliau sering membawa pulang tidak kurang sepuluh hingga 25 biji buah durian untuk di makan oleh anak-menantu dan cucu. Sekiranya pada sesuatu musim, buah-buah 'menjadi' dengan banyak, beliau akan pajak sebahagian pokok buah-buahan tersebut kepada peraih. Baki daripada pokok tersebut, buah-buahannya untuk dipetik atau dimakan atau  dibawa balik oleh anak-anak beliau yang berkunjung ke rumah ibu bapa mereka pada setiap hujung minggu.

Daerah Batang Kali  terkenal dengan penanaman pokok buah pulasan di Selangor.

Buah pulasan 'menjadi' pada tahun 2013/2014

Nak bawa balik ke Penang

Saat yang paling teruja ialah ketika memungut durian

sebahagian untuk  amal jariah jiran di Lahar yooi
2. Dusun yang seluas kira-kira dua  ekar tersebut ditanami sebanyak 40 batang pokok buah pulasan, 10 batang pokok durian, lima batang pokok cempedak, lima batang pokok rambutan, empat batang pokok manggis, empat batang pokok nangka, empat batang pokok rambai, tiga pokok terap berunei, dua batang pokok ciku dan masing-masing satu batang pokok limau kasturi, limau madu  dan pokok buah mata kuching. Pokok pisang dari baka pisang susu dan pisang nangka, pokok betik dan nanas sarawak turut ditanam. Untuk memanfaatkan ruang, Haji Abdul Rani bersama isteri turut menaman beberapa pokok dan herba untuk dijadi sayur-mayur  dan pucuk-ulam seperti ubi kayu, lengkuas, pokok kunyit, cabai  dan sebagainya.

3. Pokok-pokok  durian di situ menghasilkan  buah yang sungguh enak. Jenis pokok durian yang ditanam adalah durian tembaga, dan durian bongkok. Sebenarnya terdapat 14 pokok durian yang telah ditanam kira-kira 40 tahun yang lalu. Akibat dari angin ribut yang melanda dusun tersebut kira-kira 10 tahun yang lalu telah menumbangkan empat batang pokok tersebut. Turut tumbang ialah pokok manggis iaitu sebanyak tiga batang. Bagaimanapun, setelah kerja-kerja pembersihan pada tapak  bencana ribut tersebut, Haji Rani telah menanam semula anak pokok durian dan manggis yang baharu sebagai pengganti.

buah cempedak di dalam pagar

Haji Abdul Rani  dan Menantu

Sisa pokok durian yang telah patah/tumbang ketika kejadian ribut dahsyat

Sihitam manis masih galak

pengalaman kampong buat 'budak bandar'


Orang dan Orang-Orang untuk menakutkan kera PATI


Simanis rambai yang akan masak lagi tiga minggu

Buah Terap Brunai sedap dimakan 


Jalan mini tar yang memisah dusun atas dan dusun bawah adalah wakaf Hj. Abdul Rani sebagai wakaf am
4. Anak-anak dan menantu  Haji Abdul Rani amat berbangga di atas  kesungguhan ayah dan ibu mereka mengurus dusun dengan baik. Hal tersebut membolehkan anak-menantu dan cucu beliau dapat merasai pengalaman sebenar berada di dusun pada setiap kali mereka pulang ke kampung pada hujung minggu setelah penat lelah dan 'stress' ketika berada bertugas  di ibu kota. Anak dan menantu sepakat untuk menjadikan dusun tersebut sebagai satu warisan keluarga dan perlu di pelihara suapaya cucu cicit Haji Abdul Rani dapat merasai pengalaman dusun sebagai satu jati diri mereka. Setiap kali musim buah, mereka berkumpul dalam satu keluarga yang besar.

5. Untuk keselesaan pengunjung dusun, anak-menantu Haji Abdul Rani telah menyumbangkan sejumlah modal untuk membina sebuah chalet yang cantik dan selesa. Chalet tersebut dinamakan 'Teratak Desa Impian' siap dibina kira-kira 4 tahun yang lalu. Chalet dua tingkat tersebut menyediakan sebuah bilik air dan ruang terbuka pada tingkat bawah dan atas. Kelengkapan asas seperti bekalan elekterik dan air tersedia. Pengunjung boleh menikmati suasana nyaman dusun dan pada sebelah malam kedengaran bunyian cengkerik,  serangga dan unggas  lain yang mempersonakan. 
Calet Teratak Desa Impian hasil sumbangan anak-menantu

Calet dibuka untuk disewa kepada umum

Tingkat bawah 
6. Chalet Teratak Desa Impian boleh disewa oleh pengunjung dengan kadar sewaan sebanyak RM 200 satu malam.  Apa yang menarik, penginap dapat memetik dan memakan buah-buahan tempatan yang tumbuh melata di hadapan mata. Penginap boleh memasak diruang dapur   atau kemudahan berbarbeque disediakan. Penginap juga boleh boleh mandi manda di kawasan perkelahan anak sungai dan jeram yang terdapat  pada sekitar dusun tersebut. Penginap juga boleh mendirikan khemah di luar chalet kerana keseluruhan kawasan chalet adalah berpagar dan selamat.
Sesuai untuk semua aktiviti

In sha Allah selamat kerana keseluruhan kawasan dusun/kebun berpagar
7. Untuk sampai ke dusun Haji Rani, dari Kuala Lumpur anda exit lebuh raya PLUS di Exit Rawang, kemudian terus memandu ke arah Batang Kali. Anda akan berjumpa Masjid Jamik Batang Kali. Sekiranya anda menaiki komuter KTMB, transit di Stesen KTMB Rawang dan dapatkan train Rawang ke Tanjung Malim. Anda berhenti di Stesen KTMB Batang Kali. Dari situ, dapatkan teksi atau kereta 'private sapu' dan ikut lorong mini tar sehingga hujung kampung,  iaitu kira-kira 1.2 km dari Jalan Persekutuan Kuala Lumpur - Tanjung Malim. Anda boleh hubungi Haji Abdul Rani menerusi talian berikut : untuk mendapatkan maklumat lanjut. Selamat datang dan bersantai.....!

7 comments:

  1. teruja untuk ke sini jika ada peluang.

    ReplyDelete
  2. Pakcik story tak berapa jelas. Musim durian bila yg best gila...

    ReplyDelete
  3. Salam, tuan kami amat berminat utk meningkatkan produk pelancongan kami. Bagaimanakah kami boleh hubungi pihak tuan?

    Daripada,
    Nazrin Idham Razali
    Trovaille Worldwide
    Travel Agent

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum, Cikgu Azhar. Macam mana nak contact Tuan Haji Abdul Rani? Terima kasih.

    ReplyDelete
  5. Hari baik untuk semua warga negara Indonesia dan juga semua ASIA, nama saya Ny. Nurliana Novi, tolong, saya ingin membagikan kesaksian hidup saya di sini di platform ini untuk semua warga negara Indonesia dan seluruh Asia untuk berhati-hati dengan pemberi pinjaman di internet, Allah telah sepenuhnya mendukung saya melalui ibu, Nyonya Elina yang baik

    Setelah beberapa periode mencoba untuk mendapatkan pinjaman dari lembaga keuangan, dan ditolak terus-menerus, jadi saya memutuskan untuk mendaftar melalui pinjaman online tetapi saya ditipu dan saya kehilangan Rp 15.000.000 dengan pemberi pinjaman pinjaman yang berbeda.

    Saya menjadi sangat putus asa dalam mendapatkan pinjaman, jadi saya berdiskusi dengan seorang teman saya yang kemudian memperkenalkan saya kepada Ny. Elina, yang adalah pemilik perusahaan pemberi pinjaman global, jadi teman saya meminta saya untuk melamar dari Ny. Elina, jadi saya mengumpulkan keberanian dan menghubungi Ny. Elina.

    Saya mengajukan pinjaman sejumlah Rp500.000.000 dengan tingkat bunga 2%, sehingga pinjaman itu disetujui dengan mudah tanpa tekanan dan semua pengaturan dilakukan pada transfer kredit, karena fakta bahwa itu tidak memerlukan jaminan dan jaminan untuk pinjaman transfer Saya hanya diberitahu untuk mendapatkan sertifikat perjanjian lisensi aplikasi. Mereka akan mentransfer kredit saya dan dalam waktu kurang dari dua jam uang pinjaman telah disetorkan ke rekening bank saya.

    Saya pikir itu lelucon sampai saya menerima telepon dari bank saya bahwa akun saya dikreditkan dengan jumlah Rp500.000.000. Saya sangat senang bahwa ALLAH akhirnya menjawab doa saya dengan memesan pinjaman saya dengan pinjaman asli saya, yang telah memberi saya keinginan hati saya.

    Mereka juga memiliki tim ahli di sana yang akan memberi tahu Anda tentang jenis bisnis yang ingin Anda investasikan dan cara menginvestasikan uang Anda, sehingga Anda tidak akan pernah mengalami kebangkrutan lagi dalam hidup Anda.

    Semoga ALLAH memberkati Bunda Elina karena membuat hidup saya mudah, jadi saya menyarankan siapa pun yang tertarik untuk mendapatkan pinjaman, silakan hubungi Mrs. Elina melalui email: elinajohnson22@gmail.com untuk pinjaman Anda

    Ada perusahaan palsu lain yang menggunakan kesaksian saya secara online untuk mencapai keinginan egois mereka, saya satu-satunya dengan kesaksian yang benar ini, ketika Anda menghubungi kemudian meminta mereka untuk bukti pembayaran di sana kepada ibu ,, harap berhati-hati terhadap orang-orang ini, oke

    Akhirnya saya ingin berterima kasih kepada Anda semua karena telah meluangkan waktu untuk membaca kesaksian hidup saya yang sebenarnya tentang kesuksesan saya dan saya berdoa Tuhan akan melakukan kehendak-Nya dalam hidup Anda. Satu lagi nama saya adalah mrs nurliana novi, Anda dapat menghubungi saya untuk informasi lebih lanjut via email saya: nurliananovi96@gmail.com

    ReplyDelete
  6. Tuan haji no telefon untuk dihubungi ada tak

    ReplyDelete