Wednesday 20 August 2014

ANTARA AINUN DAN AZIZAH - CINTA & PENGABDIAN DIRI DEMI PERJUANGAN SUAMI siri 3.0


AZIZAH     siri 2.0   part 2

[Baca siri 2.0  part 1 DI SINI]





1. Pada siri yang lalu, kita dikisahkan bagaimana Azizah adalah seorang gadis yang hebat kerana berjaya menambat hati seorang 'the rising star' negara. Hampir seluruh warga di Malaysia  , dari pedalaman daerah Baling Kedah sehinggalah ke United Nation di New York telah mengenali Anwar. Anwar ketika itu memimpin ABIM dan MBM  yang memiliki anggota lebih 550,000 orang. Kepimpinan dan kecendekiawannya telah diakui di peringkat antarabangsa sehingga menerima anugerah Medal Utama Iqbal 100 Tahun dari Presiden Pakistan Zia Ul- Haq pada tahun 1970. Allahyarham Tun Abdul Razak, mantan Perdana Menteri ke-2 pula  bersetuju melantik beliau mewakili Belia Malaysia dalam Badan Dunia United Nation Council for Youth pada tahun 1973 iaitu satu jawatan berstatus 'duta'. Azizah juga seorang gadis yang cekal dan tabah ketika menghadapi kemelut keluarga beliau yang pada awalnya tidak bersetuju untuk beliau berkahwin dengan Anwar. Kepintaran beliau mengatasi kemelut tersebut ibarat menarik rambut dalam tepung, telah menyebabkan ayah beliau Dato' Wan Ismail akhirnya merestui perkahwinan tersebut dan bersedia melupakan kisah yang lalu. Azizah juga berjaya menambat hati keluarga Anwar dan berjaya meyakinkan Datuk Ibrahim dan Mak Yan  bahawa anak mereka Anwar telah membuat pilihan yang tepat tatkala menyatakan hasrat untuk memperisterikan Azizah. Kecekalan, kesabaran dan kepintaran yang dimiliki oleh Azizah berjaya mewujudkan suasana 'win-win' bagi kedua-dua keluarga. Ciri-ciri gadis muslimah yang dijiwai beliau juga berjaya menyakinkan pimpinan dan ahli ABIM dan PAS bahawa Anwar telah membuat pilihan tepat apabila memilih beliau sebagai isteri solehah.

2. Pasangan Azizah-Anwar bercinta selepas berkahwin, berbanding dengan pasangan Ainun-Habibie dalam SIRI 1.0 lalu. Anwar adalah sebagai seorang 'public figure'. Anwar menjalani rautin harian yang sibuk. Azizah sentiasa bersama Anwar sebaik sahaja selesai tugasan di HBKL dan UM. Negara ketika itu wujud masalah kepimpinan baik dari parti pemerintah iaitu UMNO setelah kematian Tun Abdul Razak dan keuzuran PM Tun Hussein Onn, manakala PAS  pula berhadapan dengan  krisis kepimpinan dengan perletakan jawatan Presiden PAS Dato' Asri Haji Muda. Kedua-dua parti dominan Melayu tersebut amat mengharapkan Anwar menjadi ahli parti mereka bagi memperkasa dan menaikkan semula imej parti. Bagaimanapun, apabila Tun Mahathir mengambil alih jawatan PM dari Tun Husein Onn, Tun Mahathir telah berjaya menarik Anwar menyertai UMNO pada 29 Mac 1982. Bermula dari detik tersebut kemaraan Anwar dalam karier politik sudah tidak boleh dibendung lagi. Beliau melangkah dari satu anak tangga hingga ke anak tangga paling atas.  Beliau menduduki beberapa jawatan dalam kerajaan :-
1982 - 1983 Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri
1983 - 1985 Menteri Belia dan Sukan
1985 - 1986 Menteri Pertanian
1986 - 1990 Menteri Pendidikan
1990 - 1998 Menteri Kewangan
1993 – 1998 Timbalan Perdana Menteri (pernah menjadi Pemangku Perdana Menteri)

Dalam  karier politik pula, setelah kemasukan dalam UMNO,  Anwar  bertanding dan menang di kawasan parlimen Permatang Pauh, Pulau Pinang PRU 1982. Seterusnya beliau berjaya menumpaskan Datuk Haji Suhaimi Kamarudin untuk menduduki kerusi Ketua Pemuda UMNO Malaysia. Pada 24 April 1987 beliau menduduki kerusi Naib Presiden UMNO bersama Datuk Abdullah bin Ahmad Badawi dan Datuk Seri Wan Mokhtar Ahmad dan pada tahun 1993 Anwar  menjawat jawatan Timbalan Presiden UMNO.

3. Dalam satu taklimat tertutup kepada pemimpin dan ahli PKR di Seberang Jaya, Anwar ada menyebut tokoh disebalik karier politik beliau adalah isteri beliau sendiri. Azizah merupakan  sumber kekuatan jiwa dan menjadi pendorong serta pembantu perjuangan beliau. Azizah sebagai isteri mengambil pedekatan wasatiyyah dalam kehidupan harian. Ketika Anwar menjadi Menteri Pertanian, mereka pernah menginap di kediaman rasmi di Seksyen 14 Petaling Jaya, berjiran dengan  Harjit Singh Hullon - pembaca berita RTM. Rumah Harjit Singh lebih hebat dan lebih mewah berbanding dengan kediaman Anwar. Azizah tidak meminta suami beliau menghias rumah secara mewah. Penulis dan Ustaz Yusuf Ahmad (mantan Imam Besar Masjid Negeri Pulau Pinang dan mantan Pengetua Yayasan Masriyah Bukit Mertajam) yang pernah berkunjung ke kediaman tersebut dimaklumkan bahawa hampir kesemua perhiasan (bukan perabut) berupa cenderahati adalah pemberian ikhlas dari individu, pertubuhan atau agensi tertentu. Berbanding dengan isteri VIP yang lain, Azizah tidak menunjukkan imej seorang wanita yang memperagakan pakaian, berfesyen atau memakai barang-barang kemas dan hiasan peribadi yang mewah. Rata-rata kaum wanita yang menatap wajah beliau bersetuju untuk mengakui Azizah hanya mengenakan solekan muka ala kadar sahaja. Kain tudung kepala pun tidak ikut trend.








Walaupun beliau menjawat jawatan sebagai seorang doktor pakar dan pensyarah universiti, Azizah mempamirkan beliau seorang yang 'low-profile'. Beliau bersederhana, 'simple' dan menerima apa yang seadanya.  Bagi Azizah sebagai isteri beliau lebih kearah saling mencintai dan menyanyangi, menghormati dan bertolak ansur, menjaga perasaan dan memuji serta membentuk sifat mulia lainnya kepada Anwar  ketika mereka berada di atas bagi membentuk keluarga yang bahagia dan berusaha mengekal kelansungan bantera melayari ombak kehidupan yang membadai. Azizah telah terdidik dalam sifat-sifat menghambakan diri kepada Robb' dan rakyat di bawah sana.

kasut Azizah  - brand BATA bukan tempahan khas dari pereka tersohor Jimmy Choo (kredit foto Keow Wee Leong)

4. Hidup secara wasatiyyah juga digarap dalam amalan harian baik dari segi makan minum, pakaian dan perabut. Azizah mengambil berat tentang pelajaran anak-anak mereka. Kesemua anak-anak mereka iaitu Nurul Izzah, Muhammad Ihsan, Nurul Nuha, Nurul Ilham, Nurul Iman dan Nurul Hana mendapat pendidikan di tanah air. Misalnya Nurul Izzah pernah menuntut di Sekolah Menengah Assunta, Petaling Jaya. Ketika Anwar memegang jawatan menteri, hampir setiap kali rumah terbuka sambutan hari raya dilansungkan diperkarangan kediaman rasmi, yakni bukan di hotel-hotel besar seperti menteri lain. Sebagai suri rumah, Azizah tidak jemu-jemu melayan tetamu dari dalam dan luar negara yang sering berkunjung hormat ke kediaman mereka. Pintu rumah sentiasa terbuka untuk majlis-majlis keagamaan seperti bacaan yasin pada setiap malam Jumaat, kuliah maghrib, tazkirah dan sebagainya.





BERSAMBUNG PADA SIRI TERAKHIR


No comments:

Post a Comment