Saturday 15 February 2014

MENJEBAK & MEMERHATI BURUNG DI LAHAR YOOI


1. Penulis bukanlah gemar memelihara, apatah lagi  menjebak, menangkap dan mengurung burung. Kesihan makhluk  Allah tu. Unggas   pun nak hidup bebas macam makhluk lain juga. Apabila penulis keluar berjoging pada setiap pagi, berbagai gelagat dan aktiviti harian  manusia yang penulis temui untuk dikongsi bersama pembaca.

2. Kegiatan menjebak burung sejak kebelakangan ini semakin popular di kampung Lahar Yooi. Menurut penjebak, masuknya bulan Februari sehingga September, kegiatan menjebak burung adalah aktif. Pada bulan-bulan  tersebut burung-burung hutan (liar) akan keluar mencari makan dengan aman. Sebaliknya dari bulan-bulan Oktober sehingga Januari, keadaan cuaca sejuk di negara China, Jepun, dan Mongolia, menyebabkan berbagai  unggas migrasi  terbang dibantu pergerakan angin monsun Timur Laut menuju ke kawasan tropika  dan khatulistiwa yang panas. Untuk makluman, Malaysia, Indonesia dan  Thailand terletak di laluan East Asian-Australian Flyway bagi burung migrasi yang datang dari Hemisfera Utara  (Siberia, Mongolia, China dan Jepun) ke Hemisfera Selatan iaitu Australia dan New Zealand.  Di antara unggas migrasi yang membuat habitat baru pada waktu tersebut di Malaysia termasuklah sejenis helang yang dikenali burung sewah.  Burung sewah menjadi musuh kepada burung merbok, terkukur, merbah dan berbagai burung tempatan lain  kerana burung sewah adalah sejenis pemangsa.

helang sewah
 3 Menjebak burung di kampung Lahar Yooi dilakukan oleh penduduk tempatan. Kadang-kadang  terdapat juga orang dari luar.  Kawasan tumpuan adalah sekitar tanah lapang  di hujung kampung dan kebun/estet kelapa sawit Malakof. Kawasan tersebut menjadi tumpuan burung kerana lokasinya berhampiran Sungai Kereh, sawah padi dan terdapat juga pokok buah-buahan,  dan belukar. Di antara burung yang dijebak di situ termasulah merbok, merbah, terkukur, murai dan wak-wak.
Pak Wahi seorang penjebak burung di Lahar Yooi


kebun sawit dan kawasan lapang di hujung kampung  merupakan tempat popular  menjebak burung
tumbuhan berbuah seperti tembikai mini yang tumbuh melata di kawasan lapang

pokok betik liar
buah-buah liar yang warna terang yang menarik kehadiran burung
4. Di antara kaedah  menjebak burung yang dilakukan di situ adalah dari jenis tradisional. Prosedur menjebak burung tertutama burung merbok/tekukur  adalah seperti berikut :-

  • Seekor merbok/tekukur  umpan atau dikenali sebagai 'denak' atau 'pikat' disediakan. Biasanya denak adalah seekor merbok/tekukur jantan yang sudah matang, berusia dua tahun.  Denak sebaiknya terdiri dari jenis yang 'garang' dan mampu mengeluar suara memanggil burung liar.

denak/pemikat yang telah matang dan galak dikeluarkan dari cetok

  • Sebagai permakluman, sesetengah  haiwan mempunyai sifat memiliki wilayah sendiri.  Merbok/tekukur jantan akan bertarung dengan merbok/terkukur jantan lain untuk menentukan yang mana lebih 'handal'. Yang menang akan menguasai wilayah tersebut yang kebiasaanya ada sumber air dan burung merbok/tekukur betina. Manakala yang tewas akan terbang mencari wilayah baru.
  • Kaedah menjebak burung adalah dengan memerangkap burung merbok/tekukur liar dengan bekas yang diletakkan denak di dalamnya. Bekas tersebut ditutup dengan daun, kecuali di bahagian hadapan. Denak akan memanggil merbok/terkukur liar datang dengan niat berlaga atau mengadu kekuatan. Apabila merbok/tekukur liar singgah atau pijak, satu jaring akan membidas dan memerangkap burung merbok/terkukur liar tersebut. 

Jebak untuk tekukur jantan dipasang di atas tanah


Jebak yang dipasang di atas dahan pokok


  • Kaedah racik pula biasanya digunakan untuk menjerat tekukur. Racik merupakan kaedah tradisional yang digunakan oleh pemikat dikebanyakkan negara di Asia Tenggara untuk menangkap terkukur jantan. Terdapat dua jenis racik iaitu  racik biasa dan rasik taji. Kedua-dua racik tersebut dibezakan berdasarkan cara sambungan antara tangsi dan perambut. Mata racik sebesar siling 50 sen berjumlah dari 11, 17, 19, 21 dan sebagainya. Racik adalah jerat kaki yang dipasang berdekatan dengan denak/pikat. Kaki burung tekukur liar akan tersangkut pada gelang racik ketika burung tekukur liar hendak berlaga dengan denak.


racik yang dipasang sebagai jerat kaki tekukur liar.
5.  Selain dari kegiatan menjebak burung,  kedapatan peminat-peminat burung datang dari seluruh pelusuk tanah air  ke situ untuk memerhati dan merakam  foto burung-burung migrasi yang terdapat di Hutan Pelajaran  Air Itam Dalam, iaitu kira-kira 1.7 km dari rumah penulis di Kampung  Lahar Yooi.

Sungai Kereh yang mengalir dan membentuk lanskap paya nipah di Taman Pelajaran Air Itam Dalam
pelantar pejalan kaki bagi memudahkan pemerhati burung melakukan aktivit pengambaran foto berbagai spesis burung di situ

Seorang peminat burung dari  Georgetown sedang leka merakam pergerakan burung

6. Di antara burung yang menjadi tarikan pemerhati burung di situ ialah Burung Yellow rumped  Catherfly juga dikenali Korea Flycather. Burung itu berasal dari Negara Korea, Selatan China dan bahagian Barat Jepun. Pada musim sejuk (Oktober - Januari) burung itu akan berhijrah ke kawasan panas termasuklah Malaysia. Burungnya bersaiz/berbadan kecil, tetapi mampu terbang jarak jauh. Peminat burung tersebut tak perlu pergi ke Korea, Jepun atau China untuk memerhati dan merakam burung tersebut. Mai lah ke kampung Lahar Yooi untuk menyaksi secara 'live' burung tersebut pada bulan-bulan tesebut. Jangan lupa bawa kamera DSLR dengan lensa telefotonya sekali. Untuk penginapan, Homestay Kamar Ana paling popular dan murah disediakan untuk anda.

perhatikan pada hujung kayu yang terletak melintang di atas tiang, dihujung kayu itulah burung Yellow rumped Catcherfly sedang bertenggek. (berwarna kuning)

inilah burung Yellow rumped Catcherfly


umpan berupa ulat

Hutan Pelajaran Air Itam Dalam berhampiran kampung Lahar Yooi
7. Walaupun ruang angkasa Lahar Yooi  boleh ditemui burung layang-layang yang terbang meluncur di udara, namun burung walit juga kedapatan. Pemerhati amatur sukar untuk membezakan di antara burung layang-layang dan burung walit. Pemeliharaan burung walit untuk bisnes sarangnya  ada diusahakan di kawasan berhampiran sawah padi di Lahar Tambun, bersebelahan Kampung Lahar Yooi. Burung walit pulang ke 'rumah' pada waktu senja. Menurut catatan sejarah, burung walit dari negara China  telah berhijrah ke Grasik Indonesia pada tahun 1808. Burung walit yang pada peringkat awalnya menghuni di gua-guna telah mula mendiami di bangunan bangunan kosong yang mempunyai habitat yang sama. Di percayai para imigran dari Indonesia telah memperkenalkan industri ternak burung walit di Malaysia terutama di negeri Selangor, Perak, Kedah dan Perlis.

Rumah burung walit dekat Lahar Yooi.



8. Burung bangau sejenis burung migrasi juga banyak terdapat di kawasan sawah padi  dan di tebing sungai di kampung Lahar Yooi. Burung bangau ini dipercayai berasal dari Santuari Burung Kuala Gula Perak. Burung bangau ini terbang secara kawanan ke kawasan sawah padi dan sungai di Seberang Perai dan negeri Kedah pada sebelah pagi dan kembali ke Kuala Gula pada sebelah petang. 

burung bangau

9. Pada sebelah malam, penduduk Kampung Lahar Yooi boleh mendengar bunyi suara burung hantu yang mendayu-dayu. Sesetengah burung hantu dipelihara oleh petani untuk menangkap tikus di sawah padi atau di kebun kelapa sawit.

rumah burung hantu di sawah padi di Padang Ton Soon,  Lahar Yooi

1 comment:

  1. Hari baik untuk semua warga negara Indonesia dan juga semua ASIA, nama saya Ny. Nurliana Novi, tolong, saya ingin membagikan kesaksian hidup saya di sini di platform ini untuk semua warga negara Indonesia dan seluruh Asia untuk berhati-hati dengan pemberi pinjaman di internet, Allah telah sepenuhnya mendukung saya melalui ibu, Nyonya Elina yang baik

    Setelah beberapa periode mencoba untuk mendapatkan pinjaman dari lembaga keuangan, dan ditolak terus-menerus, jadi saya memutuskan untuk mendaftar melalui pinjaman online tetapi saya ditipu dan saya kehilangan Rp 15.000.000 dengan pemberi pinjaman pinjaman yang berbeda.

    Saya menjadi sangat putus asa dalam mendapatkan pinjaman, jadi saya berdiskusi dengan seorang teman saya yang kemudian memperkenalkan saya kepada Ny. Elina, yang adalah pemilik perusahaan pemberi pinjaman global, jadi teman saya meminta saya untuk melamar dari Ny. Elina, jadi saya mengumpulkan keberanian dan menghubungi Ny. Elina.

    Saya mengajukan pinjaman sejumlah Rp500.000.000 dengan tingkat bunga 2%, sehingga pinjaman itu disetujui dengan mudah tanpa tekanan dan semua pengaturan dilakukan pada transfer kredit, karena fakta bahwa itu tidak memerlukan jaminan dan jaminan untuk pinjaman transfer Saya hanya diberitahu untuk mendapatkan sertifikat perjanjian lisensi aplikasi. Mereka akan mentransfer kredit saya dan dalam waktu kurang dari dua jam uang pinjaman telah disetorkan ke rekening bank saya.

    Saya pikir itu lelucon sampai saya menerima telepon dari bank saya bahwa akun saya dikreditkan dengan jumlah Rp500.000.000. Saya sangat senang bahwa ALLAH akhirnya menjawab doa saya dengan memesan pinjaman saya dengan pinjaman asli saya, yang telah memberi saya keinginan hati saya.

    Mereka juga memiliki tim ahli di sana yang akan memberi tahu Anda tentang jenis bisnis yang ingin Anda investasikan dan cara menginvestasikan uang Anda, sehingga Anda tidak akan pernah mengalami kebangkrutan lagi dalam hidup Anda.

    Semoga ALLAH memberkati Bunda Elina karena membuat hidup saya mudah, jadi saya menyarankan siapa pun yang tertarik untuk mendapatkan pinjaman, silakan hubungi Mrs. Elina melalui email: elinajohnson22@gmail.com untuk pinjaman Anda

    Ada perusahaan palsu lain yang menggunakan kesaksian saya secara online untuk mencapai keinginan egois mereka, saya satu-satunya dengan kesaksian yang benar ini, ketika Anda menghubungi kemudian meminta mereka untuk bukti pembayaran di sana kepada ibu ,, harap berhati-hati terhadap orang-orang ini, oke

    Akhirnya saya ingin berterima kasih kepada Anda semua karena telah meluangkan waktu untuk membaca kesaksian hidup saya yang sebenarnya tentang kesuksesan saya dan saya berdoa Tuhan akan melakukan kehendak-Nya dalam hidup Anda. Satu lagi nama saya adalah mrs nurliana novi, Anda dapat menghubungi saya untuk informasi lebih lanjut via email saya: nurliananovi96@gmail.com

    ReplyDelete