Monday 18 August 2014

ANTARA AINUN dan AZIZAH - CINTA & PENGABDIAN DIRI DEMI PERJUANGAN SUAMI - siri 1.0

AINUN

[baca  kisah AZIZAH dalam siri 2.0 DI SINI]


1. Pembaca di tanahair tentu tidak mengenali siapakah Ainun pada entri penulis kali ini. Tetapi di seberang, Ainun adalah lambang cinta dan pengabdian diri demi perjuangan suaminya, BJ Habibie,  mantan Presiden Republik Indonesia ke-3. Penulis tertarik mengikuti kisah Ainun setelah   berkesempatan menonton kisah cinta romantis 'Habibie-Ainun' menerusi Astro Citra baru-baru ini. Filem yang diadaptasi dari Novel Habibie-Ainun karya Pak Habibie, boleh  dikategorikan sebagai satu epik cinta dan perjuangan yang amat menarik untuk ditonton dan teladani oleh insan yang bergelar isteri. Ironinya kisah Ainun   ada persamaan dengan perjuangan Azizah atau  Datuk Seri Dr. Wan Azizah binti Wan Ismail yang penuh dramatik  pada awal Zaman Reformasi  di Indonesia dan di Malaysia. Ainun-Azizah merupakan watak utama di belakang ketokohan negarawan ulung Indonesia B.J Habibie dan politikus tersohor, Anwar Ibrahim di Malaysia.
BJ Habibie & Anwar Ibrahim
Pada era pemerintahan Seoharto, hampir separuh anggota Kabinet Indonesia adalah sahabat Anwar. Anwar menjalin hubungan rapat dengan cendikiawan dan pemimpin Indonesia termasuk Habibie sejak beliau memimpin Abim, manakala B.J Habibie memimpin ICM (Ikatan Cendiakawan Muslim Indonesia). Kedua-dua NGO tersebut bergerak aktif di bawah  World Assembly of Muslim Youth (Wamy) yang dipimpin oleh Anwar. Persabahatan yang amat karib di antara B.J Habibie dan  Anwar Ibrahim yang telah terjalin semenjak zaman Pak Mohamad Natsir lagi membantu merapatkan lagi hubungan Malaysia Indonesia di zaman Dr. Mahathir


2. Ainun atau  nama penuhnya Dr. Ny. Hj. Hasri Ainun Besari, juga dikenali sebagai Hasri Ainun Habibie di lahirkan  di Semarang,  Jawa Tengah, pada  11 Ogos 1937, meninggal dunia di Munich, Jerman pada 22 Mei 2010.  Ainun menamatkan pendidikan pada sekolah rendah dan menengah di Bandung, kemudian menyambung pengajian kedoktoran  di  Fakulti Perubatan  Universiti Indonesia. Selepas graduasi, beliau berkhidmat sebagai 'doctor pediatric' di Rumah Sakit Cipto Mangunkusumo (RSCM) Jakarta pada tahun 1961. Beliau disunting dan berkahwin dengan Habibie yang juga teman bermain semasa kecil, pada tanggal 12 Mei 1962. Pasangan itu dikurniakan dua orang putera, Ilham Akbar Habibie dan Thareq Kemal Habibie, serta enam orang cucu.

Pasangan  ideal.





4. Cinta Ainun dan Habibie sudah bersemi semenjak mereka remaja. Ainun mengaku telah mengenali Habibie sejak kecil. Meskipun Habibie pernah menggelar beliau sebagai  "si hitam gula Jawa” namun, hubungan cinta mereka terus bertahan sehingga cinta mereka terputus seketika takkala Ainun berhijrah ke Jakarta, berkhidmat sebagai doktor, manakala Habibie dihantar belajar ke luar negara menyambungkan pengajian dalam bidang kejuruteraan di Jerman. Enam tahun kemudian ketika  Habibie  berkesempatan pulang ke tanah air, beliau bertandang ke rumah  Ainun di Bandung. Dari situ cinta lama mereka bersemi kembali. Saat berjumpa dan bertatap mata, nyata Ainun seorang gadis sunti yang jelita dan berkulit putih gebu, terkedu  Habibie dibuatnya: “Kok gula Jawa sekarang sudah menjadi gula pasir?” sindir Habibie. Mereka seterusnya melangsung perkahwinan penuh dengan adat dan istiadat masyarakat Jawa. Ainun mengikut  Habibie menyelesaikan pengajian di Jerman. Kehidupan awal di sana dilalui dengan berbagai liku-liku hidup  yang luar biasa. Pada episod menjalani hidupan di Jerman menyaksikan Ainun memainkan peranan penting dalam perjalananan hidup Habibie. Diantaranya:
  • Bersama bersusah payah melayari rumah tangga di Jerman dalam kewangan yang terbatas. Pengajian Habibie di sana adalah di atas pembiayaan sendiri. Beliau dan Habibie bersederhana dalam hidup. Beliau berhemat dalam perbelanjan harian berkaitan keperluan asas rumah tangga seperti makan minum, pakaian dan sebagainya. Malah  beliau menjahit sendiri keperluan pakaian bayi yang dikandungnya. Di sanalah beliau mengandung dua puteranya, melahirkan dan membesarkannya.
  • Ainun juga kerap menjadi motivator bagi Habibie. Beliau menyemangati Habibie saat Habibie hampir putus asa karena tesisnya diambil alih oleh pembimbing. Berkat dorongan dan semangat dari Ainun, Habibie dapat menyempurnakan tesis dan dianugerahkan ijazah kedoktoran kejuruteraan dengan cemerlang.
  • Beliau selalu selalu mengingatkan Habibie dalam  pengurus waktu. Menurut beliau, orang yang bijak mengurus masa akan menjadi tokoh terulung. Ternyata,  Habibie menjadi seorang tokoh penting dan menaikkan nama baik beliau dan sebagai  orang Asia yang berjaya di negara Jerman.  Disamping itu, Ainun  merencanakan permakanan yang berkhasiat demi untuk kesihatan suami beliau. 
  • Beliau amat mementingkan keluarga. Beliau menitik berat penjagaan anak-anak mereka dan berjaya membentuk disiplin dan saksiah anak.
5. Setelah tamat pengajian, Habibie tidak terus balik ke Jerman, sebaliknya telah bekerja dengan sebuah firma pembuatan pesawat yang terkenal di situ. Ketokohan Habibie telah menarik perhatian Presiden Soeharto. Soeharto mempelawa beliau balik ke Indonesia untuk mencurah khidmat bakti kepada negara. Habibie bersetuju pelawaan tersebut. Sekembali beliau ke tanah air, beliau telah di lantik sebagai Menteri Penyelidikan dan Teknologi Indonesia. Beliau mempunyai wawasan untuk membangunkan Indonesia dengan penghasil pesawat terbang buatan anak tempatan yang boleh digunakan untuk membangun negara Indonesia yang terbina dari rangkaian ribuan pulau-pulau. Beliau kemudian dilantik sebagai Timbalan (Wakil) Presiden. Pada 'Era Reformasi' di Indonesia menyaksikan  kemerosotan ekonomi dan kejatuhan mata wang rupiah, menyebabkan ekonomi negara Indonesia jatuh merundum. Soeharto telah meminta bantuan dari IMF untuk memulihkan  semula ekonomi negara Namun, tindakan tersebut dianggap sudah terlambat.

Reformasi di Jakarta


Rakyat yang bangun berdemonstrasi di jalan raya selama berbulan-bulan mendesak Soeharto meletak jawatan. Akhirnya, Soeharto setuju berundur dan menyerahkan jawatan presiden kepada Habibie.

BJ Habibie angkat sumpat sebagai Presiden RI Ke-3
Pada ketika itulah, Ainun berperanan besar membantu Habibie dan team merangka plan pemulihan ekonomi Indonesia. Ainun tanpa memperdulikan masalah kesihatan turut bersengkang mata membantu suami tersayang. Ainun selalu berada disisi Habibie dan pegawai-pegawai Presiden. Setelah keadaan ekonomi dan politik kembali pulih, Ainun selaku 'Ibu Negara' (First Lady)  memainkan peranan penting membantu menaik dan mencorakkan imej Habibie. Masalah kemiskinan dan kesihatan rakyat menjadi fokus utama beliau. Ainun memiliki kepedulian yang besar dalam kegiatan sosial. Beliau telah mendirikan dan terlibat dalam beberapa yayasan, seperti Bank Mata walaupun mendapat tentangan dari sesetengah  ulamak yang mengharamkan donor mata.

5. Ainun meninggal dunia setelah tahap kanser rahimnya sudah tidak dapat dipulihkan lagi kendatipun beliau mendapat rawatan dari pakar kanser terkenal di Munich, Jerman. Jenazah Ainun telah di makamkan di Pusara Pahlawan Kalibata Jakarta. Semasa hidup beliau diberi anugerah penghargaan tertinggi pingat Bintang Mahaputra Adipurna dan Mahaputera Utama.
Pak Habibie pada saat-saat Ainun menghembuskan nafas terakhir

Ainun diberi penghormatan negara


6. Habibie amat bersedih dengan pemergian Ainun. Menurut beliau, Ainun  sukar dicari ganti. Hal tersebut terbukti dari ungkapan beliau

"Disebalik seorang tokoh, selalu tersembunyi peranan dua perempuan, iaitu ibu dan isteri,”

“Saya dilahirkan untuk Ainun dan Ainun dilahirkan untuk saya".


Puisi CINTA BJ Habibie Untuk Almarhum Ibu Ainun ..
February 23, 2011 at 11:11pm


sebenarnya ini bukan tentang kematianmu
bukan tentang itu
karena aku tahu bahwa semua yang ada
pasti tiada pada akhirnya
dan kematian adalah suatu yang pasti

dan kini adalah giliranmu untuk pergi
aku sangat tahu itu

tapi yang membuatku tersentak sedemikian hebat
adalah kenyataan bahwa kematian
dapat memutuskan dalam diri seseorang
sekejap saja
lalu rasanya mampu
membuatku menjadi nelangsa setengah mati

hatiku seperti tak ditempatnya
dan tubuhku serasa kosong melompong
hilang isi
kau tahu sayang ..
rasanya seperti angin
yang tiba tiba berganti kemarau gersang
ada air mata yang jatuh kali ini
aku selipkan salam perpisahan panjang
pada kesetiaan yang kau ukir
pada kenangan pahit manis selama kau ada

aku bukan hendak mengeluh
tapi rasanya terlalu sebentar kau disisiku

mereka mengira
akulah kekasih yang baik bagimu sayang
tanpa mereka sadari ..
bahwa kaulah
yang menjadikanku kekasih yang baik
mana mungkin aku setia
padahal kecenderunganku adalah mendua
tapi kau ajarkan aku kesetiaan hingga aku setia
kau ajarkan aku arti cinta
sehingga aku mampu mencintai seperti ini

selamat jalan
kau dariNYA dan kembali padaNYA
kau dulu tiada untukku
dan sekarang kembali tiada
selamat jalan sayang
cahaya mataku
penyejuk jiwaku








No comments:

Post a Comment