1. Syariat amalan ibadat puasa dalam Islam adalah lanjutan tradisi puasa seluruh agama samawi (Agama Wahyu dari langit) yang ada sebelum munculnya agama Islam. Dengan kata lain, penganut agama Yahudi, Kristian dan penganut agama Ardhi seperti agama Budha, Hindu, Congfucius dan sebagainya telah melakukan puasa mengikut ritual agama mereka. Pada peringkat awal mulanya perintah berpuasa, kaum Muslimin dan muslimat diajar berpuasa sekitar 22 jam, iaitu berbuka puasa apabila masuknya waktu maghrib. Setelah menjamah juadah berbuka puasa atau berjimak dengan isteri, mereka langsung berpuasa kembali setelah menunaikan solat Isyak. Dalam kes-kes tertentu, mereka yang keletihan dan tertidur sehingga masuk waktu Isyak, setelah terjaga, mereka tidak dibenarkan makan (berbuka dan bersahur) lagi, yakni mereka mesti meneruskan puasa. Mereka tertakluk kepada syarat-syarat wajib puasa atau pantang larang yang dikenakan kepada orang berpuasa, iaitu mereka dilarang makan, minum dan melakukan jimak dengan isteri hingga hari
berikutnya. Namun, setelah sahabat Nabi s.a.w, Umar bin Khathab r.a mengungkapkan kejadian
mempergauli isterinya pada satu malam Ramadhan kepada Rasulullah s.a.w, maka Malaikat Jibrail turun membawa Wahyu dari Allah s.w.t. seperti yang terdapat dalam surah Al-Baqarah: 187:
“Dihalalkan bagi kamu pada malam hari bulan puasa bercampur
dengan isteri-isteri kamu; mereka adalah pakaian bagimu, dan kamu pun adalah
pakaian bagi mereka. Allah mengetahui bahawasanya kamu tidak dapat menahan
nafsumu, karena itu Allah mengampuni kamu dan memberi maaf kepadamu. Maka
sekarang campurilah mereka dan ikutilah apa yang telah ditetapkan Allah
untukmu, dan makan minumlah hingga terang bagimu benang putih dari benang
hitam, iaitu fajar. kemudian sempurnakanlah puasa itu sampai (datang) malam,
(tetapi) janganlah kamu campuri mereka itu, sedang kamu beri'tikaf dalam
masjid. Itulah larangan Allah, Maka janganlah kamu mendekatinya. Demikianlah
Allah menerangkan ayat-ayat-Nya kepada manusia, supaya mereka bertakwa.”
Dengan turunnya ayat tersebut, dengan tersendirinya terbatallah segala larangan dan pantang larang yang dikenakan kepada mereka yang berpuasa. Jelas, dari ayat di atas, Allah s.w.t menghalalkan hubungan
suami-isteri pada malam sepanjang bulan Ramadhan Al-Kareem dan ketegasan batas waktu puasa yang dimulai dari
terbitnya fajar hingga terbenam matahari.
2. Supaya kita mendapat keberkatan dari ibadat puasa, berikut adalah antara beberapa amalan yang dilakukan oleh Rasulullah s.a.w. ketika menjalankan ibadat puasa pada sepanjang Ramadhan
- Rasulullah s.a.w bangun bersahur.
Rasulullah s.a.w bersahur awal pagi, iaitu waktu yang sangat
hampir dengan waktu solat subuh. Dari segi biologi bersahur pada waktu tersebut memberi kesegaran untuk kita
menghabiskan hari siang kita dengan berpuasa. Rasulullah s.a.w bersabda yang diriwayatkan oleh Iman Bukhari:
Dari Anas Bin Malik r.a: Rasulullah s.a.w bersabda:
"Bersahurlah kerana pada sahur itu terdapat keberkatan."
"Bersahurlah kerana pada sahur itu terdapat keberkatan."
Rasulullah s.a.w juga menekankan kepada kita untuk bangun
bersahur kerana ia adalah salah satu dari ciri-ciri bersahur orang Islam. Menurut satu hadis yang diriwayatkan Imam Muslim r.a;
"Perbezaan antara puasa kami dengan puasa ahlu al-Kitab
adalah makan sahur"
- Menyegerakan Berbuka Puasa
Amalan menyegerakan berpuaka puasa apabila telah tiba waktu berbuka ada diterangkan dalam hadisnya seperti yang dilaporkan oleh Imam Bukhari dan Muslim:
عَنْ سَهْلِ بْنِ سَعْدٍ
أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى
اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ : " لا يَزَالُ النَّاسُ
بِخَيْرٍ مَا عَجَّلُوا الْفِطْرَ
"
"Manusia itu akan terus berada dalam kebaikan selagi mana dia
menyegerakan berbuka puasa".
Perbuatan melambat-lambatkan berbuka puasa adalah salah
satu perbuatan yang dilarang oleh Rasulullah s.a.w. Bagi penganut Yahudi dan Nasrani, mereka sering memlewatkan waktu berbuka. Ajaran syiah juga menuntut pengamal ajaran tersebut melewatkan berbuka puasa. Menurut Imam Abu Daud & Ibn Majah yang sanadnya berstatus hasan
seperti yang dinilai oleh al-Albani r.h,
قال النبي صلى الله
عليه وسلم : " لا يزال الدين
ظاهراً ما عجل الناس
الفطر لأن اليهود والنصارى
يؤخرون "
"Agama ini akan sentiasa zahir (jelas) selagi mana umatnya
menyegerakan berbuka puasa, ini kerana orang-orang Yahudi dan Kristian, mereka
melewat-lewatkannya."
Dikeluarkan dari Musannaf Abdul Razzak dan Fathul Bari
(kitab syarah sahih al-Bukhari) ‘Amr Bin Maimun r.h berkata:
وقال عمرو بن ميمون
الأودي رحمه الله : " كان
أصحاب محمد صلى الله
عليه وسلم أسرع الناس
إفطارا ًوأبطأهم سحوراً "
"Sahabat-sahabat Rasulullah s.a.w adalah manusia yang paling
cepat (ketika) berbuka puasa dan yang paling lewat (ketika) bersahur".
وعَنْ عُمَارَةَ بْنِ عُمَيْرٍ عَنْ
أَبِي عَطِيَّةَ قَالَ :
دَخَلْتُ
أَنَا وَمَسْرُوقٌ عَلَى عَائِشَةَ فَقُلْنَا
يَا أُمَّ الْمُؤْمِنِينَ : رَجُلانِ
مِنْ أَصْحَابِ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ أَحَدُهُمَا يُعَجِّلُ الإِفْطَارَ وَيُعَجِّلُ الصَّلاةَ ، وَالآخَرُ يُؤَخِّرُ
الإِفْطَارَ وَيُؤَخِّرُ الصَّلاةَ ..
قَالَتْ
: أَيُّهُمَا الَّذِي يُعَجِّلُ الإِفْطَارَ
وَيُعَجِّلُ الصَّلاةَ ؟
قَالَ قُلْنَا عَبْدُ اللَّهِ
يَعْنِي ابْنَ مَسْعُودٍ .
قَالَتْ
كَذَلِكَ كَانَ يَصْنَعُ رَسُولُ
اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ .
Dari Abi ‘Atiyyah katanya: "Aku dan Masruq telah bertemu Ummu
al-Mu’minin r.anha dan kami berkata kepadanya: “Dua orang lelaki dari sahabat
Muhammad s.a.w, salah seorang darinya mempercepatkan berbuka dan mempercepatkan
solat, manakala seorang lagi melewatkan berbuka dan melewatkan bersolat...”
Ummu al-Mu’minin berkata: “Siapakah di antara mereka berdua yang mempercepatkan
berbuka dan menyegerakan bersolat?” Kami berkata: “Abullah iaitu Ibn Mas’ud.”
Kata (Ummu al-Mu’minin): “Perbuatan (menyegerakan berbuka) Itulah yang telah
dilakukan oleh Rasulullah s.a.w”.
- Doa Ketika Berbuka Puasa
Rasulullah s.a.w menuntut kita bahawa berdoa apa sahaja ketika berbuka puasa kerana ketika itu adalah waktu mustajab berdoa. Berdasarkan hadis sahih Rasulullah s.a.w bersabda seperti yang diriwayatkan Tirmidzi, Ibn Majah dan Ibn Hibban:
إبي هريرة قال : قال رسول الله صلى الله عليه وسلم :ثلاثه لاترد دعوتهم : الأمام العادل , والصائم حتى يفطر , ودعوة المظلوم...
"Tiga golongan yang tidak ditolak doa mereka: Pemimpin yang adil, Orang yang berpuasa sehingga dia berbuka, dan doa mereka yang dizalimi..."
Di antara doa yang diamalkan oleh Rasulullah s.a.w ketika waktu tersebut adalah:
ذهب الظماء وابتلت العروق وثبت الأجر إن شاء الله تعالى
Telah hilang kehausan, telah basah urat-urat dan telah ditetapkan pahala-pahala insyaAllah.
- Berbuka Dengan Beberapa Biji Kurma
Rasulullah s.a.w adalah
memulakan memakan beberapa biji kurma basah ketika berbuka puasa. Perbuatan tersebut sangat baik dan tidak menganggu sistem peghazaman tubuh kerana buah kurma kaya dengan berbagai zat mineral yang baik untuk proses penghazaman. Dengan itu, memudahkan baginda melakukan solat Maghrib.
Menurut Anas Bin Malik, seperti yang dilaporkan oleh Ahmad, Abu Daud
dan Tirmidzi :
"Rasulullah s.a.w apabila baginda berbuka puasa, baginda
berbuka dengan beberapa biji kurma basah sebelum solat. Jika tiada kurma basah,
baginda berbuka dgn kurma kering. Jika tiada kurma kering, baginda berbuka
dengan beberapa teguk air."
- Menjaga Lidah
Ramai yang berpuasa, tetapi tidak mendapat pahala dari amalan tersebut. Sebaliknya mereka hanya mendapat lapar dan dahaga sahaja. Antara faktor berlaku kerugian rohani tersebut adalah kerana mereka tidak
menjaga lidah. Sepatutnya pada bulan puasa, kita dituntut membasahkan bibir dengan zikrullah atau bertadarus, sebaliknya kita lebih gemar mengumpat, mencaci, mengeluarkan kata-kata kesat dan lucah,
mengadu domba, banyak bercakap, berbohong, menyanyi lagu-lagu yang lagha.
Rasulullah s.a.w bersabda dalam sepotong
hadis yang diriwayatkan oleh Imam Ahmad dan al-Tabarani:
رُبَّ صَائِمٍ حَظُّهُ مِنْ
صِيَامِهِ الْجُوعُ وَالْعَطَشُ , وَرُبَّ قَائِمٍ حَظُّهُ
مِنْ قِيَامِهِ السَّهَرُ
"Ramai orang puasa, tetapi balasannya hanya lapar dan dahaga
(tiada pahala) dan ramai orang berjaga malam (beribadah) balasannya hanyalah
mengantuk (tiada pahala)".
Rasulullah s.a.w bersabda lagi dalam sebuah hadis yang
diriwayatkan oleh Imam al-Bukhari:
وَإِذَا
كَانَ يَوْمُ صَوْمِ أَحَدِكُمْ
فَلَا يَرْفُثْ وَلَا يَصْخَبْ فَإِنْ
سَابَّهُ أَحَدٌ أَوْ قَاتَلَهُ
فَلْيَقُلْ إِنِّي امْرُؤٌ صَائِمٌ
"Apabila seseorang daripada kamu berada dalam hari puasa,
maka janganlah ia memaki dan mengherdik orang lain. Andainya ia dicela oleh
seseorang atau dimusuhi, hendaklah ia berkata "Saya berpuasa".
Kemudian Rasulullah s.a.w bersabda lagi sepertimana yang
diriwayatkan oleh Imam Bukhari, Abu Daud, Tirmidzi, Nasaie dan Ibn Majah:
عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ
اللَّهُ عَنْهُ قَالَ قَالَ
رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَنْ لَمْ يَدَعْ
قَوْلَ الزُّورِ وَالْعَمَلَ بِهِ فَلَيْسَ لِلَّهِ
حَاجَةٌ فِي أَنْ يَدَعَ
طَعَامَهُ وَشَرَابَهُ
Dari Abu Hurairah r.a, Rasulullah saw bersabda : "Sesiapa
yang tidak menghentikan percakapan dusta dan terus melakukannya, Maka Allah
s.w.t tidak mempunyai hajat pada orang tersebut untuk dia meninggalkan makan
minumnya."
- Tidur Qailulah
Supaya umat Islam sentiasa cergas ketika berpuasa di siang hari dan bersemangat melakukan amal ibadat di malamnya, Rasulullah s.a.w mengajar kita dengan tidur sebentar sebelum masuk waktu solat zohor. Perbuatan tersebut dinamakan dengan Qailulah.
Rasulullah s.a.w bersabda dalam sebuah hadis yang dilaporkan oleh Ibn Majah:
عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ” اسْتَعِينُوا بِطَعَامِ السَّحَرِ عَلَى صِيَامِ النَّهَارِ وَبِالْقَيْلُولَةِ عَلَى قِيَامِ اللَّيْلِ “
Dari Ibnu Abbas r.a bahawa Nabi s.a.w telah bersabda; "Carilah kekuatan melalui sahur untuk puasa keesokan hari dan melalui Qailulah (tidur sekejap sebelum Zohor) untuk mendirikan ibadah malam".
Tetapi awas. qailulah hanya tidur sekejap sahaja yakni bukan berpuasa tetapi tidur dari pagi sehingga masuk waktu maghrib tanpa mendirikan solat Zohor dan Asar, bertadarus, berzikir dan melaku amalan baik yang lain. Puasa Ramadhan adalah bulan untuk melakukan seberapa banyak amalan sunnah kerana ganjaran pahalanya sangat lumayan.
- Memberi Makan Kepada Orang Berbuka Puasa
Satu hadis yang diriwayatkan oleh Iman Tirmidzi dan Ibn Majah, Rasulullah s.a.w bersabda;
"Sesiapa yang memberi makan kepada orang yang berpuasa (untuk
berbuka puasa), dia akan mendapat balasan pahala yang sama seperti pahala orang
yang berpuasa itu tanpa dikurangkan sedikitpun daripadanya"
waktu berbuka puasa di Masjid Nabawi |
antara jaudah berbuka jemaah umrah dari Malaysia di Masjid Nabawi |
No comments:
Post a Comment