AYAH telah menghantar saya dan
juga dua abang saya ke sekolah Inggeris, St Xavier Institution di Pulau Pinang
kerana dia merasakan kami semua perlu diberikan pendidikan yang terbaik di
sebuah sekolah beraliran inggeris.
Abang sulung saya sebaliknya
dihantar ke sebuah sekolah jenis kebangsaan Cina dan dia tidaklah begitu
cemerlang. Itu sudah memadai untuk
menyakinkan orang tua saya bahawa kami semua perlu dihantar ke sekolah
mubaligh.
Ayah saya, Wong Soon Cheong
bertutur dalam bahasa Melayu yang fasih dengan loghat Utara yang tebal dan pada
masa yang sama telah belajar sendiri untuk membaca dan menulis dalam bahasa
Inggeris. Dia juga tidak ketinggalan mengasah bahasa Cinanya.
Sepertimana kebanyakan masyarakat
Cina pada zamannya, malah sekarang, mereka sedar, satu-satunya tangga kejayaan
hanya boleh dicapai menerusi pendidikan dan pada masa itu, prasarana pendidikan
yang terbaik boleh diperolehi di sekolah aliran Inggeris.
Ketika saya memasuki darjah satu
pada 1968, England masih merupakan kuasa ekonomi dunia dan Eropah dan menguasai
'Queen's English' adalah pasport kepada masa depan yang lebih cerah.
Kini maju ke hadapan di tahun
2014, kuasa ekonomi dunia telah beralih arah. China telah menjadi kuasa dunia
dan disamping menjadi pengeluar terbesar dalam apa juga produk, negara itu juga
adalah pasaran terbesar untuk sesiapa sahaja dari mana-mana sahaja yang
berhasrat untuk menjual apa sahaja.
Kekesalan terbesar saya sekarang
ialah oleh kerana saya adalah produk sistem pendidikan aliran Inggeris, saya
tidak mampu untuk menulis atau bertutur dalam Mandarin. Dialek yang saya kuasai
iaitu Hokkien dan Kantonis hanya memiliki sedikit nilai di tanah besar China.
Sesiapa sahaja yang berhasrat
untuk menjalankan perniagaan di China perlu menguasai bahasa Mandarin. Ianya
semudah itu dan penulis ini akan ditunjukkan ke arah pintu keluar jika dia
tidak mampu pun untuk memulakan mukadimah di dalam bahasa Mandarin di Negeri
China.
Malah di Kuala Lumpur sekali pun,
saya tidak akan diterima untuk bekerja di mana-mana syarikat yang mempunyai
urusan dengan Negeri China. Ini bukanlah satu diskriminasi kerana dalam dunia
perniagaan, kekurangan linguistik saya perlu diambil kira.
Ketika tiba masanya untuk
mendaftar anak perempuan saya ke alam persekolahan, senario telah berubah.
Tidak ada lagi sekolah beraliran Inggeris di negara kita, dan sekolah
kebangsaan tidak lagi menjadi satu daya tarikan dan pilihan utama kepada
ibu-bapa berketurunan Cina.
Mereka bukan sahaja khuatir
tentang kualiti pendidikan tetapi semua orang mengetahui - ini adalah pada
tahun 1998 - bahawa China bakal menjadi negara yang perlu diperhatikan.
Ini mendorong kebanyakan keluarga
yang pada zahirnya bertutur dalam bahasa Inggeris, memutuskan untuk menghantar
anak-anak mereka ke sekolah jenis kebangsaan Cina.
Tetapi ini semua lebih didorong
atas sebab-sebab ekonomi, tidak lebih dari itu. Sebahagian besar dari mereka
semua tidak lagi mempunyai saudara mara di Negeri China dan sudah tentunya
tidak memiliki sebarang sentimen politik terhadap China.
Sebagai seorang yang menghabiskan
sebahagian besar masa di sekolah beraliran Inggeris, saya sendiri tidak
mempunyai apa-apa kaitan dengan apa jua perkara yang bersangkutan dengan
kecinaan. Saya adalah contoh apa yang mereka gelarkan 'pisang kuning' - seorang
yang berkulit kuning sepertimana kaum Cina yang lain tetapi berhatikan orang
putih. Hakikatnya ialah, masa depan global China terbentang luas untuk semua
orang lihat dan sedari.
Apabila anak perempuan saya
terbang ke England untuk menduduki peperiksaan A-Level, sekolahnya dipenuhi
dengan pelajar yang berlatarbelakangkan kewarganegaraan yang berbeza - bersedia
untuk menduduki kelas dan peperiksaan bahasa Mandarin. Sekolah itu menggajikan
guru yang terbaik untuk mengajar anak murid mereka dan begitulah keutamaan yang
mereka berikan kepada pelajar-pelajar mereka untuk menguasai skil berbahasa.
Anak perempuan saya berlepas ke
England sejurus sebelum berlangsungnya peperiksaan SPM tetapi dia tetap kembali
ke Kuala Lumpur untuk menduduki peperiksaan tersebut. Kami ingin memastikan dia
menduduki peperiksaan ini dan memperolehi kredit dalam bahasa Malaysia iaitu
satu keperluan jika dia mahu menjadi seorang peguam di Malaysia.
Sekolahnya di United Kingdom,
tidak begitu setuju dia kembali ke tanah air bagi menduduki peperiksaan SPM.
Lagi pun apa jua keputusan yang diperolehinya dalam kertas bahasa Malaysia (dia
mendapat cemerlang) tidak mempunyai kesan ke atas pengajian A-Levelnya.
Kaum Cina pada asasnya adalah
merupakan satu kaum yang sangat praktikal dan ini termasuklah memastikan semua
keperluan asas dipenuhi.
Hakikat hari ini ialah, boleh
dikatakan 90 peratus kaum Cina menghantar anak mereka ke sekolah aliran jenis
kebangsaan dan daripada 1,300 buah sekolah jenis kebangsaan Cina yang terdapat
di negara kita, 15 peratus daripada pelajarnya adalah terdiri daripada
kaum-kaum lain yang bukan dari keturunan Cina.
Malah pemandu peribadi saya yang
merupakan seorang berketurunan India turut menghantar anak perempuannya ke
sekolah jenis kebangsaan Cina. Ia tentulah sesuatu yang sangat sukar bagi
mereka tetapi anaknya mampu bertutur dalam bahasa Mandarin dengan fasih
termasuklah bahasa Malaysia, Inggeris dan juga bahasa ibundanya, Tamil. Ini
akan memberi kelebihan kepadanya pada masa hadapan.
Sekolah-sekolah di United Kingdom
- tunggak utama budaya Anglo-Saxon - turut menyedari kepentingan nilai ekonomi
global yang dimiliki oleh bahasa ini. Kini mereka sedang membuat perancangan
untuk memastikan murid-murid mereka mempelajari bahasa Mandarin agar mereka
juga tidak ketinggalan.
Datuk Bandar London, Boris
Johnson, telah dipetik sebagai berkata bahawa semua murid di United Kingdom
wajib mempelajari bahasa Mandarin. Johnson yang merupakan seorang yang
mempelajari dan menguasai bahasa Mandarin dilaporkan telah mengesyorkan agar
warga Britain mempelajari sebanyak mungkin tentang China kerana pengaruhnya
yang semakin mengembang.
Katanya, kanak-kanak yang
mempelajari bahasa Cina akan dengan sendirinya sedar kepentingan China kepada
global. Dan ketika ditanya apakah mereka perlu mempelajari bahasa Cina sebagai
satu subjek standard di sekolah, jawapannya ialah "Kenapa tidak? Anak-anak
saya pun kini sedang belajar bahasa Cina, jadi kenapa tidak."
Datuk Bandar itu memberitahu para
pemberita bahawa dia mempelajari bahasa Cina bermula dari bawah sambil
menunjukkan fail yang mengandungi nota-notanya yang mana dia telah menulis
'Kerajaan Tengah' atau 'China' dalam Mandarin. Dia juga pernah memberitahu para
pelajar universiti di Beijing bahawa anak perempuannya yang berusia 16 tahun
kini sedang mempelajari bahasa Cina dan berhasrat untuk melawat China suatu
masa nanti.
Singapura selalu dijadikan
contoh, sebuah negara yang bermajoritikan kaum Cina tetapi tidak mempunyai
sekolah beraliran jenis kebangsaan Cina. Hakikatnya ialah, murid mereka belajar
dalam sekolah beraliran Inggeris dan kemudian mereka wajib mempelajari bahasa ibunda
mereka. Dengan kebenaran tertentu, mereka dibenarkan mengambil satu lagi subjek
bahasa lain sebagai pilihan.
Oleh yang demikian, bahasa Cina
adalah subjek wajib untuk murid-murid kaum Cina di Singapura, manakala murid
bukan Cina boleh memilih bahasa Melayu atau Tamil sebagai opsyen. Bahasa
Inggeris adalah subjek wajib lulus di Singapura.
Sekarang kita telah tiba kepada
perkara yang ingin saya perkatakan - kenapa perlu ada syor daripada sesiapa
sahaja supaya sekolah jenis kebangsaan Cina dan Tamil perlu ditutup di negara
kita dengan alasan ia adalah punca kepada perpecahan? Tidakkah ini
membingungkan, iaitu sekolah-sekolah vernikular dijadikan kambing hitam atas
isu perpaduan kaum di negara kita?
Saya tidak fikir, sesiapa sahaja
terlalu naif dan simplistik khususnya ahli-ahli politik untuk mempercayai
bahawa dengan memansuhkan sekolah-sekolah ini, semua masalah perpaduan akan
hilang dan selesai.
Banyak negara mono-etnik dalam
dunia ini yang berpecah-belah walaupun mereka berkongsi bahasa, agama dan budaya
yang sama khususnya di Eropah Timur dan di Afrika.
Masalah terbesar kita ialah
bukannya sama ada kita bertutur dalam bahasa Malaysia, Cina, Inggeris atau
Tamil sebagai medium pengajaran tetapi kita perlu berasa khuatir dengan
kejatuhan kualiti pengajaran dan pembelajaran di sekolah-sekolah kita dan juga
universiti kita.
Kita sepatutnya tidak boleh lena
malam mengetahui 70 peratus daripada guru-guru kita yang mengajar bahasa
Inggeris sebenarnya gagal dalam ujian kecekapan. Dan kenapa tiada siapa yang
gusar universiti kita masih tidak mampu menduduki ranking antara yang terbaik
di dunia?
Atau kenapa para pelajar kita di
sebalik keputusan cemerlang yang mereka perolehi sekarang, jarang diterima
masuk ke universiti-universiti terkemuka Amerika.
Sebenarnya hanya sekadar
menguasai bahasa Mandarin semata-mata adalah tidak memadai. Kita semua
sepatutnya menguasai bahasa Arab kerana negara-negara terkaya di dunia terletak
di dunia Arab. Dengan begitu ramai pelancong Arab membanjiri Malaysia, apakah
cukup pemandu pelancong yang mampu bertutur dalam bahasa Arab di negara kita?
Sebaliknya, aset terhebat
Malaysia ialah masyarakat pelbagai kaumnya yang meletakkan kita di atas
negara-negara Asia Tenggara yang lain dalam persaingan merebut pai ekonomi.
Mereka yang menguasai bahasa Mandarin boleh menembusi tanah besar China, Hong
Kong dan Taiwan manakala mereka yang menguasai bahasa Melayu boleh menembusi
pasaran Indonesia iaitu pasaran terbesar di Asia Tenggara dan mereka yang
menguasa bahasa Tamil boleh menembusi pasaran India.
Jika kita bekerjasama, kita boleh
menjadi sebuah negara yang kuat. Kita sepatutnya menggunakan sepenuhnya
kelebihan dan kekuatan yang kita ada ini.
Penguasaan bahasa adalah satu
aset bukannya liabiliti. Saya sedia maklum terdapat yang percaya bahawa hanya
dengan satu medium sekolah sahaja yang akan dapat menyatukan generasi masa
depan kita. Tetapi mereka yang menyeru agar sekolah-sekolah jenis kebangsaan
cina ditutup seharusnya bercakap terlebih dahulu dengan keluarga bukan Melayu
yang menghantar anak-anak mereka belajar di sekolah-sekolah ini.
Boleh tak ahli-ahli politik kita
untuk seketika mendengar dan tidak hanya bercakap agar dengan itu mereka dapat
mempelajari sesuatu daripadanya?
Pergilah berjalan-jalan di
sekitar sekolah-sekolah ini, lihat kemudahan yang terdapat di sana, tengok
bagaimana disiplin diberi perhatian atau kenapa ibu-bapa dipanggil ke sekolah
apabila anak-anak tidak cemerlang.
Sudah pastinya, sejarah komunis
China tidak diajar di sekolah-sekolah ini. Juga tidak ada yang dibasuh otaknya
supaya mengundi DAP jika itulah keraguannya. Sekolah-sekolah kebangsaan di
negeri-negeri yang majoritinya adalah kaum Melayu seperti di Kelantan dan
Terengganu adalah sama sepertimana sekolah-sekolah kebangsaan di negeri lain
tetapi masih ramai keluarga murid atau lepasan sekolah yang akhirnya mengundi
PAS. Apakah sekolah ini juga perlu dilihat sebagai sumber perpecahan dan
menentang pihak berkuasa?
Ketika era saya, sekolah aliran
Inggeris dilihat sebagai tapak yang neutral yang mana, kanak-kanak dan pelajar
dari pelbagai latarbelakang kaum datang untuk belajar bersama.Tetapi itu sudah
menjadi sejarah dan standard bahasa Inggeris di negara kita telah merudum sejak
itu.
Dan untuk rekod, sebelum saya
dituduh sebagai rasis, saya ingin menegaskan di sini bahawa saya secara
sukarela belajar subjek Kesusasteraan Melayu dan Pengajian Islam ketika di
Tingkatan Enam. Kemudian, ketika saya menyambung pengajian tinggi saya di
Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), saya mengambil kursus di Jabatan
Persuratan Melayu.
Kursus Ketamadunan Islam yang
diajar di UKM adalah satu matapelajaran wajib dan saya sendiri telah menulis
berulang kali bahawa kebimbangan yang dibangkitkan oleh sesetengah ahli politik
bukan Islam mengenai kursus ini yang mereka dakwa sebagai indoktrinasi agama
adalah sama sekali tidak berasas dan tidak wajar.
Kita tidak harus takut dengan
kualiti pendidikan dan perlunya kepada penguasaan pelbagai bahasa. Berapa ramai
anggota elit dalam politik menghantar anak-anak mereka ke sekolah swasta dan
antarabangsa yang terdapat di Malaysia atau ke United Kingdom atau Australia?
Malah sesetengahnya terus menghantar anak-anak mereka bersekolah di luar negara
di sebalik menyeru agar masyarakat biasa menghantar anak-anak ke sekolah
kebangsaan.
Perdebatan mengenai sekolah
vernikular tidak harus lagi dipanjangkan. Kita mempunyai masalah yang jauh
lebih besar yang sepatutnya mendapat perhatian semua seperti peningkatan harga
barang dan kos kehidupan serta sentimen pasaran yang lembab. Kita semua berada
di dalam bot yang sama.
> WONG CHUN WAI adalah ketua
pegawai eksekutif dan pengarah urusan Kumpulan Media The Star. Artikel ini
pertama kali terbit menerusi kolumnya 'On The Beat' dalam akhbar Sunday Star,
Ahad, 12 Oktober 2014.
No comments:
Post a Comment