Thursday 30 April 2015

THE UNIVERSITY OF SHEFFIELD - (DARI LAHAR YOOI KE ALEXANDRIA - MANCHESTER) Part 15



DEBARAN RESULT PEPERIKSAAN  SEMESTER 1  UNIVERSITI SHEFFIELD

BACA PART 16 DI SINI



1.  Destinasi  pertama yang kami kunjungi ketika berada di Sheffield ialah Universiti Sheffield. iaitu tempat di mana anak gadis kami sedang menuntut. Universiti Sheffield adalah di antara universiti tertua di UK.  Sejarah penubuhan bermula apabila pihak berkuasa UK menggabungkan tiga institusi pendidikan tempatan iaitu Sekolah Perubatan Sheffield, Firth Kolej dan  Sekolah Menengah Teknik Sheffield.  Pada tahun 1897, ketiga-tiga institusi itu disatukan dengan Royal Charter untuk membentuk Kolej Universiti Sheffield, yang kemudiannya menjadi Universiti Sheffield pada tahun 1905. Penulis terpegun dengan kecantikan bangunan utama universiti tersebut iaitu Bangunan Firth Court yang diperbuat dari bata merah dengan seni bina cukup menarik. Universiti Sheffield terletak bersebelahan Weston Park iaitu salah sebuah laman yang dipenuhi rimbunan pokok-pokok rendang dan cukup menawan. Universiti Sheffield adalah di antara universiti di UK yang  menjadi pilihan JPA dan MARA menghantar pelajar dari Malaysia sama ada sebagai pelajar under-graduate atau post-graduate. Pemilihan ke universiti tersebut dibuat kerana sifat diversitinya dalam pelbagai disiplin ilmu. Terdapat lebih dari 100 bidang pengajian yang di tawarkan oleh Fakulti dan Jabatan yang terdapat di Universiti Sheffield dan boleh di  lihat DI SINI. Universiti Sheffield adalah di antara universiti yang terbaik di UK dalam bidang penyelidikan. Universiti Sheffield mendapat tempat pertama  di UK sebagai universiti penyelidikan yang berkualiti dalam bidang sains bio-medical, manakala tempat ke-5 dalam bidang penyelidikan sains biologi. Lihat DI SINI Di antara kejayaan cemerlang Jabatan Biomedical universiti tersebut ialah penemuan satu cell line baru dalam bahagian Stem Cell yang di kenali sebagai 'Shef4’ yang kemudiannya digunakan penyelidik-penyelidik lain dalam kajian mereka. Sehingga kini, seramai lima orang tokoh akademik dari universiti tersebut telah menerima Nobel Prize Winner.  Pada QS World University Ranking yang dikeluarkan bagi Tahun 2014/2015, terdapat beberapa buah universiti di UK yang berada dalam ranking Top 10 iaitu Cambridge, Imperial College London, Oxford dan UCL. Manakala Universiti Sheffield berkedudukan ke 69 terbaik. Jadi, tidak hairanlah Universiti Sheffield menjadi pilihan 25,000 pelajar dari lebih 100 negara di dunia. Disamping bidang biomedical, ramai pelajar Malaysia terutama tajaan JPA  memilih Universiti Sheffield bagi kursus kejuruteraan berbanding dengan universiti lain di UK termasuk Universiti Manchester. Sesuatu yang agak menarik ialah terdapat berbagai-bagai kemudahan disediakan untuk pelajar. Universiti Sheffield juga boleh dianggap sebagai 'mesra' kepada pelajar yang menganut agama Islam. Pihak universiti menyediakan ruang untuk dijadikan surau, termasuk di perpustakaan. Ditempat-tempat tertentu, ada kemudahan tandas berpaip bagi memudahkan pelajar Islam bersuci. Di perpustakaan juga disediakan bilik wuduk.

2. Anak penulis, Nurhidayah berkelulusan  B. Biomedical Sc.  dari UIAM telah berjaya melanjutkan pengajian pada peringkat Master Sains Biomedical dengan pengkhususan Stem Cell and Regenerative Medicine untuk selama setahun. Kursus teknik stem sel adalah berkaitan  baik pulih atau terapi membaiki organ yang rosak akibat dari penyakit atau kemalangan.  Stem sel digunakan bagi tujuan rejuvenate ata upun memperbaharui sel. Sebagai contoh, sel-sel otot atau kulit yang boleh diperbaharui dengan menyediakan medium yang cukup untuk sel tersebut.  Di Malaysia, teknik stem sel masih di tahap penyelidikan. Stem sel merupakan sel yg belum ditetapkan fungsinya menjadi sel-sel tertentu. Ia boleh menjadi sel kulit, sel saraf, sel otot dan semua jenis sel dalam badan manusia. Sel tersebut boleh didapati di beberapa organ, paling terkenal pada darah tali pusat bayi baru lahir. Sebab itu, ada beberapa inisiatif hospital dan badan swasta menyediakan tabung untuk menyimpan darah tali pusat anak untuk digunakan kelak jika anak tersebut mempunyai masalah-masalah kesihatan. Jika kurang darahnya, stem sel boleh dibiakkan menjadi sel darah, dan sebagainya. Di Malaysia juga terkenal dengan pengubatan arthritis dengan stem sel, dimana stem sel akan bertindak mengawal ‘inflammation’ pada pesakit arthritis. Kelebihan menggunakan pengubatan stem sel ialah, sel baru yang digunakan tidak akan menyerang system immune pesakit kerana sel itu diambil daripada sel pesakit itu sendiri. Tidak salah juga dalam bidang kecantikan, dimana stem sel akan memperbaharui sel-sel kulit lama dan rosak, dan menjadikan kulit lebih muda dan cantik. Graduan dengan latihan dan kepakaran dalam bidang tersebut mudah mendapat peluang pekerjaan peringkat tinggi dalam industri penjagaan kesihatan dan ahli akademik.


3. Kampus Universiti Sheffield berselerak sehingga hampir ke pusat Bandar Sheffield. Di antara bangunan utama yang menjadi kampus universiti termasuklah Firth Court, Arts Tower dan Western Bank Library, Dainton Building, Alfted Denny Building yang terdapat Perak Laboratories (Sumbangan makmal dari Kerajaan Negeri Perak - Malaysia ?), Edger Allen Building, Jossop West Building, St. George's Library, Regent Court  dan sebagainya. Bagi tahun 2015, bangunan baru Fakulti Kejuruteraan akan disiap diduduki. 

Arts Tower dari Weston Park







Universitu of Sheffield dari Weston Park

Bangunan Firth Court - dipercayai bangunan yang pertama di UK  dibina  dari red brick 

Pintu masuk utama ke Bangunan Firth Court

Bahagian dalam Bangunan Firth Court

halaman sebelah dalam Bangunan Firth Court








menarik - masih ada lagi penunjuk arah tiupan angin ayam. di puncak menara



macam castle pula



siibu menunggu dengan penuh debaran keputusan peperiksan semester anak.

tabik abah & mama !! - Dayah pass semua paper !!!


di antara calon PhD - termasuk dari Malaysia


The University of Sheffield has produced 5 Nobel Prize Winners


Pada musim bunga- pokok memanjat ini akan mengeluarkan daun yang cantik


Arts Tower dan Western Bank Library

Art Tower mempunyai lif yang sangat menarik - lif tak dak pintu dan tak berhenti-henti naik-turun !!!




Bangunan Fakulti Kejuruteraan yang baharu siap mempunyi seni bina akitekture moden yang menarik

bangunan Student Union yang terdapat berbagai kemudahan one-stop untuk pelajar termasuk gerai makanan, kedai suvenir


Hicks Building

latihan dancing, indoor game dan di sinilah jugamajlis konvokesyen diadakan


Mahasiswa sedang makan  atau berdiskusi/mengulangkaji di luar Octagon Centre 





Bersambung PART 16 - Memandu Ke Leeds dan York



BACA PART 14 DI SINI

No comments:

Post a Comment