Friday 18 July 2014

HIKMAH DISEBALIK MEMPERINGATI TRAGEDI MH 17

Sama-sama kita sedekahkah surah al-Fatihah kepada kru dan penumpang  muslim pesawat MH 17. Semoga roh mereka dicucuri rahmat dan ditempatkan  bersama dengan roh orang yang beriman.
Al-Fatihah........



Rasulullah s.aw menyifatkan bahawa ujian yang diberikan kepada kaum manusia adalah tanda kecintaan Allah swt kepada mereka. Dan semakin besar dugaan yang diberikan oleh Allah kepada manusia, menandakan besar juga pahala yang diperolehi.

’Sesungguhnya besarnya ganjaran itu dinilai pada besarnya bala’ yang menimpa. Dan sesungguhnya Allah itu apabila mencintai sesuatu kaum, maka akan mereka itu diberi dugaan. Oleh sebab itu barangsiapa yang redha – dengan ujian yang menimpa, dia akan memperoleh keredhaan Allah dan barangsiapa yang tidak maka padanya kemurkaan Allah.“ [Riwayat al-Tirmidzi, al-Albani menyatakannya sebagai hasan dalam Sahih dan Dha’

Banyak hikmah yang boleh kita ketahui disebalik sesuatu musibah yang berlaku.

Ingat tragedi  MH 17 berlaku pada 17/7.  Ingat, pesawat MH 17 ditembak JATUH oleh ROKET. Ingat...sebanyak 17 das  ROKET ditembak oleh Syaitan dan Iblis sebanyak lima kali sehari semalam kepada kita supaya kita JATUH ke dalam lubang neraka kerana kita dengan sewenang-wenangnya mengabai 17 ROKAAT yang diwajibkan oleh Robb kepada kita (2 rokaat solat Subuh, 4 Zuhur, 4 Asar, 3 Maghrib dan 4 Isyak).



Itulah hikmah disebalik memperingati hikmah tragedi tersebut..........wallahu'alam


No comments:

Post a Comment