Sunday 2 March 2014

LEGASI REFORMASI ANWAR IBRAHIM - SIRI 3.0



ANWAR IBRAHIM DAN TRIBULASI

  • Dato' Seri Shabery bin  Cheek (Menteri Penerangan)  ketika berdebat dengan Datuk Seri  Anwar bin Ibrahim  dalam perdebatan  "Hari Ini Membentuk Kerajaaan, Esok Turun Harga Minyak" pada 15 Julai 2008 di DBP, telah   menjadi tidak keruan dan   hilang fokus  apabila  membuat provokasi dengan menyerang peribadi Anwar.   Beliau  mengungkit sejarah silam Anwar yang dikatakan   suka berdemontrasi ketika masih menjadi penuntut di UM sekitar tahun 1970-an.

  • Adakah Anwar seorang yang 'suka berdemonstrasi'? Jawabnya YA. Anwar berdemonstrasi kerana berdemo adalah salah satu sifat seorang pejuang. Beliau mempunyai sebab untuk berdemo terhadap sesuatu isu yang dijuangkan. Mengimbau sejarah perjuangan tokoh-tokoh pejuang  seperti Mahatma Ghandhi di India, yang tidak menggunakan kekerasan (perjuangan bersenjata)  untuk mendapatkan kemerdekaan, sebaliknya beliau menggerakkan rakyat  dari seluruh pelusuk  India berdemo menuntut kemerdekaan.  Begitu juga Dato' Onn bin Jaafar yang telah memobilasikan ratusan ribu orang Melayu menentang gagasan Malayan Union menerusi demonstrasi jalanan.  Manakala di Filipina, perjuangan dan demonstrasi jalanan oleh Corizon Aquino telah berjaya menumbangkan regim Presiden Ferdinand Marcos.
1. Sebagai pejuang dan pemidato yang handal, Anwar Ibrahim  telah mencipta beberapa kata-kata hikmah yang bertujuan  menyuntik semangat penyokongnya. Di antara kata-kata hikmah tersebut

                 "We will never surrender !"
                 "Lawan tetap lawan!"
                 "Usah bicara soal perjuangan jika takut akan risiko
                 "membujur lalu melintang patah!"
                 "jika takut dengan ombak, usah berumah di tepi pantai!".....
.
Manakala petikan ayat dari kitab suci Al-Qur'an, di antaranya
.
                   Wamakaru wamakarallahu wallahu khairul makirin


2. Pidato Anwar bukan sahaja berapi-api dan memukau, malah boleh menyebabkan hadirin ketawa pecah perut mendengar  celoteh dan humor yang diselitkan. Misalnya Anwar pernah  berpidato di kawasan lapang berhampiran SMK Methodist (P) bersebelahan Masjid Negara, tiba-tiba lalu sebuah keretapi dan pemandu lokomotif tersebut telah membunyikan wisel berulang-kali bertujuan mengganggu tumpuan pendengar. Anwar berhenti pidato dan menoleh ke arah keretapi tersebut sambil berkata  "kirim salam sama Saadon !" (Tun Saadon Jubir - Menteri Pengangkutan) dan sambung ucapan  "jangan tergelincir lagi !",  (kes keretapi  KTM tergelincir landasan sering berlaku beberapa hari sebelum itu). Hadirin ketawa terbahak-bahak dan mengeboo ke arah keretapi tersebut.

3. Anwar juga memiliki aura tersendiri. Di dalam gerakan politik,  sosok atau 'figure' adalah sangat penting. Sosok adalah simbol yang mewakili sesuatu idea. Mendiang Nelson Mandela adalah sosok yang mewakili simbol penentangan terhadap penindasan ke atas kaum kulit hitam oleh sistem apartheid.  Begitu juga dengan sosok Ayatollah Khomeini di dalam gerakan Revolusi Iran yang berjaya menumbangkan 'raja kepada segala raja' Shah Reza Phalavi.  Di Tunisia, sosok yang bernama Mohamed Bouazizi berjaya mengumpul berbagai kumpulan di dalam satu kesatuan telah berjaya menumpaskan regim Ben Ali. Sosok Anwar bin Ibrahim pula berjaya membangkitkan rakyat Malaysia dari Perlis hingga ke Sabah melangkaui sempadan geografi, ethnik, kelas, agama, bahasa dan budaya menentang segala bentuk kejahatan, kebejatan, kezaliman, ketidakadilan, rasuah, kekayaan kroni, hilangnya integriti polis, kehakiman, SPR dan SPRM serta kebohongan media arus perdana milik pemerintah dan penindasan ke atas rakyat yang dilakukan oleh kerajaan UMNO-BN. 

DSAI julang tangan - mengajak rakyat berjuang reformasi  bersama-samanya


 Cory Aqiuno menunjukkan ibu jari dan jari tunjuk membentuk huruf   L = LABAN  bermaksud  'LAWAN'

Pejuang Dr. Morsi mengangkat tangan menunjukkan 4 jari simbol  R4BIA  =  Keteguhan, Kekuatan, Perlawanan & Persatuan.

4.  Sebelum Anwar  Ibrahim menjejak kaki ke menara gading iaitu Universiti Malaya, telah wujud gerakan mahasiswa yang memainkan peranan penting dalam sejarah politik negara di antara tahun-tahun 1966/67. Mahasiswa yang seketika dahulu  berfikiran jumud terhadap isu-isu bangsa, agama dan tanah air, mula berubah angin apabila sebuah sudut pidato (public corner) dipekenalkan di UM pada 27 Mei 1966. Sudut pidato adalah tempat meluahkan perasaan atau satu 'tool of expression' kepada rakan sekampus yang berhimpun di situ. Pada waktu itu isu-isu seperti bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi, perbezaan kelas dan jurang ekonomi antara masyarakat bandar-kampung serta melahirkan ketidakpuasan hati terhadap pentadbiran Perdana Menteri Tunku Abdul Rahman.


Mahasiswa berkumpul mendengar pidato di Sudut Pidato UM

Pelbagai isu dipertengahkan

5. Gerakan mahasiswa juga turut dipengaruhi oleh kejayaan para pejuang aktivis sosialis. Misalnya gerakan sosialis Che Guevera dan Fidel Castro. Kelab  Sosialis UM telah ditubuhkan sebagai rentatan solidaritas perjuangan tersebut. Kelab Sosialis UM pernah menganjurkan aktiviti 'anti-establishment' - perhimpunan dan tunjuk perasaan. Misalnya perjuangan peneroka tanah bandar  di Tasik  Utara Johor di dalangi oleh Kelab sosialis UM beserta pemimpin dari Parti Sosialis Rakyat Malaysia. Isunya berkaitan dengan tanah yang didiami oleh peneroka telah dirampas secara tipu muslihat oleh pemerintah tanpa sebarang pampasan.
Che Guevera

Fidal Castro












Hishamuddin Rais dari UMSU sedang membakar semangat penduduk Tasik Utara


Syed Hamid Ali  (Presiden PSRM) berpidato berbagai isu sekitar 1969
6. Terdapat beberapa isu lain yang berkisar di  dalam kampus dan masyarakat di luar sana yang menarik perhatian mahasiswa sebelum penglibatan Anwar Ibrahim.

ANWAR SEBAGAI PEJUANG KAMPUS UNIVERSITI

PERSATUAN BAHASA MELAYU UNIVERSITI MALAYA (PBMUM)

Ditubuhkan pada 29 Januari1955 di UM Singapura. Penaja - Lukman Musa (Tan Sri)  seterusnya dipilih sebagai Yang Dipertua pertama. Aktiviti pada peringkat awal lebih kepada memperjuangkan kegiatan bahasa dan kebudayaan termasuk seni dan sastera. Kegiatan berkisar  dalam kampus sahaja seperti penganjuran ceramah, forum dan bengkel bahasa dan drama

Dalam era 1965 - 1971 perjuangan PBMUM lebih diwarnai unsur nasionalisme dan sosialis dan berbaur politik. Di antara isu-isu yang diperjuangkan ialah isu Bahasa Melayu, Dasar Pelajaran Kebangsaan, masalah rakyat di luar bandar dan penubuhan UKM - terlihat lebih  mewakili suara rakyat marhaen  Pada sesi 1969/1970 Anwar Ibrahim dipilih sebagai Yang Dipertua PBMUM ke-9.  Beliau  di bantu oleh Nordin bin Razak (Datuk Seri). Anwar Ibrahim telah  menjadikan PBMUM sebagai 'strong pressure group' yang mencabar 'establihment'.  
Pelajar Thailand berdemo di Bangkok (Gerakan Oktober 73)
DEMONSTRASI ANTI TUN THANON KITTIKACON
Dengan jawatan yang disandangnya sebagai Presiden PBMUM, beliau telah mengerah tenaga pelajar besar-besaran untuk berdemonstrasi pada tahun 1971 membantah lawatan Tun Thanom Kittikachorn. Pada 14 Jun 1971, Tun Thanon Kittikachon telah melakukan lawatan rasmi ke Kuala Lumpur. Pagi 14 Jun 1971 Anwar Ibrahim mengumpul mahasiswa UM dan UKM berdemo menghalang kereta Tun Thanon di Federal Highway. Tujuan demo adalah membantah tindakan keras Tun Thanon  terhadap penduduk di Wilayah Patani di Selatan Thailand. Penunjuk perasan telah ditembak dengan gas pemedih mata. Seramai enam orang pelajar telah cedera dan 19 orang pelajar telah di tangkap termasuk Anwar. Pada keesokan hari, demonstrasi pelajar secara besar-besaran telah dilakukan di dalam kampus UM menuntut supaya kesemua pelajar yang ditahan dibebaskan. Pasukan Polis Hutan (sekarang PGA) telah ditugaskan mengawal aktiviti tersebut selama lebih seminggu.Keberanian Anwar Ibrahim dan mahasiswa dalam demonstrasi tersebut telah mendapat liputan meluas di media Negara Thai. Natijah dari peristiwa tersebut telah memberi ilham kepada mahasiswa Thailand melahirkan Gerakan Oktober 73 yang berjaya menghalau keluar Tun Thanom dari Negara Thai.

SOLIDARITI PALESTIN


Pada 7 Oktober 1973, pertempuran telah tercetus di antara tentera Arab (Syria dan Mesir) dengan Israel di Bukit Golan dan Semenanjung Sinai. Kebijaksanaan tentera Arab menyusun strategi perang menyebabkan Israel hampir tewas. Israel telah meminta bantuan ketenteraan dari Amerika Syarikat. Hal tersebut telah mendapat kutukan yang hebat dari masyarakat di seluruh dunia. Di Kuala Lumpur, pada 12 Oktober 1973, PMUM di bawah pimpinan Hishamuddin Rais dan Anwar Ibrahim yang mewakili suara Islam kampus telah menganjurkan demonstrasi yang bermula dari Chow Kit ke Kedutaan Amerika Syarikat yang terletak di Bangunan AIA Jalam Ampang. Pergerakan mereka telah disuraikan oleh FRU. Mereka ditembak dengan gas pemedih mata. Pada keesokkan hari 13 Oktober 1973, demonstrasi anti Amerika Syarikat tersebut telah disertai lebih ramai pelajar yang dibentuk dari gabungan 15 persatuan pelajar, termasuklah PMUM, PMUKM, PMUSM, KSITM dan sebagainya. Abu Yaakob - wakil dari organisasi Al-Fatah telah dijemput berucap dan memuji demontrasi pelajar tersebut. 
Di hadapan kedutaan amerika Syarikat di bangunan FNCB/AIA mengukir kata-kat "We will never surrender".


Anwar menyampaikan memorendum bantahan kepada wakil kedutaan USA di KL terhadap campur tangan USA dalam konflik Pelastin-Israel
Anwar turut membakar patong Nixon  di hadapan Bangunan AIA (Kedutaan USA) di Jalan Ampang KL membantah sokongan USA kepada Zionis Israel.
Aktivis mahasiswa Yunus Ali membakar bendera Israel
Wakil Al-Fatah Abu Yaakob menaikkan semangat peserta demontrasi


ISU PERLETAKAN JAWATAN DATO ABDUL RAHMAN BIN YAAKOB

Di bawah Anwar penumpuan yang lebih besar diberikan kepada isu bahasa. Anwar dikatakan seorang pejuang bahasa Melayu yang paling vocal, radikal dan dinamik. Pada tahun 1970 Dato' Abdul Rahman Yaakob telah dilantik menjadi Menteri Pelajaran menggantikan En. Khir Johari. Kesungguhan Dato Abdul Rahman menubuhkan UKM dan pendirian tegas beliau terhadap perlaksanaan Dasar Pelajaran Kebangsaan amat disukai oleh Anwar.  Tidak sampai setahun, Dato Abdul Rahman telah meletak jawatan dan dilantik sebagai Ketua Menteri Sarawak. Pada 9 Julai 1970 Anwar mengetuai seramai 2000 mahasiswa berdemonstrasi membantah perletakan jawatan tersebut (dipercayai dipaksa oleh pemerintah)  dan meminta Perdana Menteri melantik semula jawatan Menteri Pelajaran kepada Dato Abdul Rahman bin Yaakob.

Pada 5 oktober 1970  PBMUM mengadakan 'operasi Ganyang' atau demonstrasi papan tanda iaitu mengecat merah dan menghitamkan papan papan tanda di kampus yang tidak ditulis dalam bahasa kebangsaan   Kesan dari demo tersebut, Prof Ungku Aziz yang menjadi Naib Canselor UM mengumumkan bahawa Bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi UM


Ikutilah siri berikutnya yang memaparkan bagaimana Anwar - sosok kecil yang menguasai pertubuhan-pertubuhan belia di peringkat nasional dan antarabangsa.  Teruskan bacaan anda  pada SIRI 4 DI SINI  atau balik ke SIRI 2  DI SINI
.

1 comment: