Saturday 7 June 2014

AFS ANTARABUDAYA MALAYSIA

1. Pada 5 Jun 2014, penulis berkesempatan menghadiri majlis perpisahan tiga orang anak angkat yang akan balik ke negara asal mereka setelah hampir setahun berada di Malaysia khususnya di negeri Kedah Darul Aman menerusi program keluarga angkat AFS Antarabudaya Malaysia (AFS). Mereka yang terbabit termasuklah keluarga Dr. Fais Hj. Ahmad bersama anak angkatnya Jovanca  Ebele dari Heidelberg, Germany, keluarga Cikgu Fauzi   yang mengambil Vera Gerezo Diaz dari Sepanyol dan Cik Tina Ooi  yang menjadikan  Lotte Aras dari Belgium anak angkatnya. Majlis berlansung di kediaman Dr Fais di Changlun Kedah. Turut hadir ialah Puan Rohaya bt Md. Yusuff selaku Penyelaras Program AFS Antarabudaya Malaysia Cawangan Negeri Kedah iaitu seorang sukarelawan yang berkhidmat sebagai Pensyarah IPG Kampus Jitra dan rakan kejiranan Dr. Fais.
Dr. Fais- pensyarah UUM
2. Majlis berbentuk hi-tea tersebut menyaksikan ketiga-tiga keluarga angkat (host family) memperihalkan pengalaman dan kenang-kenangan manis mereka bersama peserta (anak angkat) semenjak dari  hari pertama tiba ke Malaysia sehinggalah ke petang hari tersebut. Kesemua peserta AFS Antarabudaya Malaysia akan kembali ke tanah air mereka pada 8 Jun 2014 setelah setahun berada di bumi Malaysia. Penulis ingin pembaca berkongsi maklumat mengenai program AFS Antarabudaya dan faedah yang boleh diambil setelah anda selesai membaca entri ini.

3. Sejarah AFS atau American Field Service tercetus dari idea penubuhan  satu NGO sukarela yang terdiri dari beberapa pemandu ambulans yang terselamat dari Perang Dunia I dan II. Pemandu-pemandu ambulans tersebut yang telah menyaksi kesan dari peperangan yang menghancurkan bukan sahaja harta benda, malah kehidupan manusia, percaya AFS boleh menjadikan dunia lebih adil dan aman apabila peserta AFS dari berlainan negara yang berbagai adat resam, budaya, bahasa dan agama bertemu dan saling mengenali antara satu sama lain. Projek 'pioner' AFS bermula pada tahun 1847 melibatkan pertukaran 52 pelajar dari 11 negara yang pernah berperang. Pada peringkat awal penubuhan, program AFS ditaja oleh kerajaan Amerika Syarikat. Hari ini program AFS telah melibatkan  lebih 11,000 peserta pada setiap tahun dari lebih 50 buah 'negara rakan'. Objektif penubuhan masih utuh iaitu menyediakan peluang pembelajaran budaya dan membantu pelajar meluaskan pengetahuan, kemahiran dan pemahaman yang diperlukan untuk mewujudkan sebuah dunia yang lebih adil dan aman.


Persatuan Pemandu-pemandu Ambulans Perang Dunia I dan II membentuk NGO AFS.



4. Di Malaysia AFS dikendalikan oleh  Yayasan AFS Antarabudaya Malaysia iaitu sebuah NGO yang tidak bermotifkan keuntungan. Kumpulan pertama pertukaran pelajar tersebut bermula pada tahun 1958 dan mendapat kerjasama dari   Kementerian Pelajaran Malaysia. Pada  setiap tahun, AFS Antarabudaya Malaysia menghantar lebih 200 pelajar pertukaran ke luar negara untuk program setahun, satu semester atau jangka pendek (termasuk program yang memberi tumpuan kepada kajian bahasa dan khidmat masyarakat), dan mengalu-alukan kedatangan  lebih daripada 100 pelajar pertukaran dari negara lain ke Malaysia. Sehingga kini, lebih 8,000 pelajar telah dihantar ke luar negara, manakala seramai lebih 12,000 pelajar luar negara telah datang ke Malaysia. Semasa di Malaysia, pelajar tersebut akan belajar di sekolah-sekolah menengah (Tingkatan 4 dan 5) dan tinggal bersama keluarga tuan rumah. Tun Dr. Mahathir bin Mohammad mantan PM Malaysia pernah mengambil dua orang peserta AFS dari negara Amerika Syarikat sebagai anak angkatnya pada tahun 1971 dan  1974. Tun Dr Mahathir mengambil Lauren Hess (13 tahun) dari California, dan menghantar anak beliau Marina tinggal bersama keluarga Lauren di California selama tiga bulan ketika Marina berusia 16 tahun.


Pn. Rohaya bt Md Yusuff - Coordinator Kedah Chapter

5. Kesan AFS pada peringkat awal penubuhan dapat dilihat melalui kejayaan bekas peserta AFS. Ramai yang telah mencapai kerjaya sebagai diplomat, pendidik, eksekutif perniagaan dan ahli-ahli yang terlibat di dalam komuniti mereka. Apabila sistem pemilihan pelajar untuk melanjutkan pelajaran ke universiti-univeriti pilihan mengambil kira penyertaan bakal mahasiswa di dalam program-program kebajikan dan kemasyarakatan, maka pelajar dari negara-negara  maju seperti  Amerika Syarikat, Eropah, Jepun, Australia, New Zealand, Afrika Selatan dan sebagainya, tidak melepaskan peluang menyertaai AFS. Meskipun mereka mungkin 'ketinggalan' selama enam bulan atau setahun ketika berada bersama-sama keluarga angkat di luar negara, namun  sijil penyertaan program AFS yang mereka perolehi akan dinilai dan diberi merit ketika mereka membuat permohonan untuk melanjutkan pelajaran  ke universti tersohor seperti Universiti Oxford dan universiti-universiti yang setaraf dengannya. Hal tersebut disebabkan sistem pendidikan dan pembelajaran di negara-negara maju tersebut mengambil kira penglibatan pelajar di dalam kerja-kerja kebajikan dan kemsyarakatan.


6. Di antara kriteria umum pemilihan keluarga angkat yang ditetapkan oleh AFS :-

  • Alam persekitaran yang selamat. Penempatan peserta di negara-negara yang aman dan tidak banyak berlaku pergolakan dalaman.
  • Keluarga angkat menyediakan makanan dan minuman kepada peserta program. Dalam kontek tersebut, apa yang tuan rumah masak dan makan, maka itulah juga akan dimakan oleh anak angkat. Bagaimanapun, sekiranya anak angkat tidak berselera terhadap makanan tersebut, mereka boleh membeli makanan dari luar dengan tanggungan kos sendiri
  • Keluarga angkat mesti menyediakan satu bilik berasingan di sepanjang peserta menginap di situ. Bagaimanapun  kelonggaran diberi kepada tuan rumah untuk menempatkan peserta bersama ahli keluarga dengan syarat katil yang terdapat di dalam kamar tersebut mestilah katil berasingan misalnya dua set single bed atau double decker  bed.
  • Tuan rumah bertanggung jawab menyediakan sebuah kediaman yang bersih, tersusun dan kemas. Bilik air  boleh berkongsi dengan keluarga tuan rumah. Bagaimanpun sekiranya kediaman tersebut mempunyai bilik air yang berasingan adalah satu kelebihan.
  • Mereka yang dari kategori gadis dewasa belum berkahwin, ibu tunggal atau warga emas boleh memohon menjadi keluarga anagkat asalkan berminat dan mematuhi kriteria yang ditetapkan oleh penganjur.
  • Keluarga angkat tidak diberi sebarang imbuhan di sepanjang tempoh  anak angkat berada di bawah jagaannya. Sebaliknya keluarga angkat terpaksa menyediakan beberapa keperluan asas seperti makan-minum, pakaian (termasuk uniform sekolah), kos pengangkutan ke sekolah, keraian dan sebagainya. Program yang dianjurkan AFS akan dibiayai  oleh AFS seperti persembahan kebudayaan yang melibatkan peserta. Tetapi program lain sekiranya diminta oleh peserta seperti lawatan ke pusat-pusat perlancongan adalah  dibawah tanggungan  peserta.
7. Tanggung jawab peserta di antaranya;

  • Sekiranya peserta dari negara-negara Eropah, mereka dikenakan fee kira-kira Euro 7,000 kepada AFS di negara asal. Peserta yang tidak berkemanpuan biasanya akan mencari penaja untuk membiayai fee tersebut. Peserta dari negara kurang maju boleh memohon penajaan dari ibu pejabat AFS.  Wang Euro 7,000 tersebut akan  diagihkankn kepada 3 pihak iaitu AFS beribu pejabat di New York, AFS negara asal dan AFS di negara keluarga angkat dengan peratusan tertentu. Bagi peserta dari kebanyakan negara, fee yang dicaj  jika dihalusi masih lagi berbaloi kerana di sepanjang  tempoh 12 bulan mereka berada di rumah keluarga angkat, mereka menikmati  berbagai kemudahan seperti tempat tinggal percuma, kemudahan asas percuma seperti makan minum, pembelajaran percuma dan lain-lain.
  • Peserta juga mesti pandai menyesuaikan diri dengan keluarga angkat dari segi makanan, adat resam, budaya dan batas-batas pergaulan. Penganjur telah menetapkan keluarga angkat untuk mereka. Bagimanapun budicara diambil kira sekiranya peserta tidak dapat menyesuaikan diri dengan keluarga angkat dalam tempoh tertentu. Mana-mana peserta yang melanggar peraturan atau tidak berupaya menyesuaikan diri dalam tempoh tertentu mereka akan dihantar pulang ke negara mereka.  Dalam kes-kes tertentu, demi keselamatan diri,   anak angkat tidak dibenarkan menyertai aktiviti lasak yang bukan anjuran sekolah dan menunggang motorsikal.
  • Peserta dikehendaki mengikuti program oreintasi sebelum mereka berangkat ke luar negara.
Peserta terpilih mengikuti program orientasi .

8. Di samping menghadirkan diri ke sekolah, peserta akan memperlajari banyak perkara yang diamalkan oleh tuan rumah dan masyarakat setempat, Misalnya;

  • Sambutan hari kebesaran negara seperti Hari Kemerdekaan.
salah seorang peserta AFS berpakaian kebangsaan dan bertutur Bahasa Melayu

  • Sambutan hari perayaan keagamaan
  • Mempelajari tarian dan pakaian  kebangsaan dan tradisional setempat

peserta AFS Kedah cepat mempelajari adat resam dan budaya Melayu Kedah.
  • Mempelajari masakan kueh muih

mempelajari membalut ketupat daun palas
  • Menghayati kehidupan masyarakat tradisional petani, pesawah, pekebun, nelayan, pengusaha industri desa tradisioanl dan merasai kehidupan masyarakat orang asli.
jom kita turun ke bendang dan jangan takut lintah dan pacat (betui ke?)
  • Bersama mengambil bahagian di dalam permainan dan sukan rakyat
  • Melawat tempat-tempat eksklusif seperti Dewan Undangan Negeri bagi memahami struktur pentadbiran negeri.
Lawatan sambil belajar ke DUN Negeri Kedah di Wisma Darulaman


9.  Di antara masalah yang sering dihadapi termasuklah;
  • Anak angkat yang tidak dapat menyesuaikan diri dengan keluarga angkat.
  • Ibu bapa angkat terlalu mengharap mendapat anak angkat yang ideal di dalam semua aspek. Terdapat ibu bapa tidak mahu berterus terang dengan anak angkat sekiranya menghadapi konflik peribadi dan sosial. 
  • Masalah semasa persekolahan – di antaranya dari segi pergaulan dengan rakan-rakan baru,  masalah komunikasi dan pembelajaran disebabkan terdapat perbezaan yang nyata dalam kurikulum dari negara asal.
10. Faedah dan kelebihan yang diperolehi oleh peserta di antaranya;
  • Mengenali adat resam dan budaya negara yang dikunjungi. Misalnya masyarakat berbilang kaum dan pelbagai budaya dan kepercayaan yang terdapat di Malaysia, termasuklah dari suku kaum minoriti seperti masyarakat Orang Asli di pedalaman Malaysia.
  • Boleh menguasai  bahasa ibunda yang dipertuturkan oleh keluarga angkat dan rakan-rakan sebaya.
  • Sijil penyetaan yang diperolehi setelah tamat program tersebut, amatlah bernilai kerana sijil tersebut akan diambil kira semasa permohonan melanjutkan pelajaran ke institusi pengajian tinggi yang tersohor di negara mereka.
11. Penulis sempat menemubual dengan ketiga-tiga orang anak angkat yang turut berada di majlis hi-tea tersebut.

LOTTE ARAS - berusia 18 tahun berasal dari negara Belgium. Ayahnya bekerja sebagai seorang anggota polis dan ibunya bernama Melsen  bertugas sebagai pramugari di SABENA Airline. Beliau mempunyai seorang abang iaitu Jonas (20 tahun) yang masih belajar. Di Malaysia, Yayasan ATS Antarabudaya Malaysia telah memilih Cik Tina Ooi selaku ibu angkat. Cik Tina kini berkhidmat sebagai pensyarah IPG Kampus Jitra tinggal di Jalan Pegawai, Alor Setar. Menurut Cik Tina, Lotte lebih dikenali dengan nama 'Lotus' kerana kesukaran rakyat Malaysia untuk menyebut Lotte dalam dialek Belgium. Lotte di sekolahkan dalam Tingkatan 4 Sekolah Menengah Keat Hwa, Alor Setar. Beliau seorang yang ramah dan mudah mendekati rakan yang terdiri dari berbagai kaum di sekolah tersebut.

Di negaranya Lotte bersekolah di Sekolah Sint Norbertus - Katelyne - Waver kira-kira 40 km dari ibu negara Belgium,  Brussel.  Sekolah di Belgium pelajar diwajibkan mempelajari bahasa Perancis, Belanda dan English di samping subjek sejarah, biologi, kimia, mathematik, pendidikan moral dan psikologi. Menurut Cik Tina, subjek yang dipelajari oleh Lotte sangat 'advanced', malah subjek psikologi yang dipelajari hampir sama dengan subjek yang pernah dipelajari oleh Cik Tina ketika beliau membuat ijazah Sarjana.

Di  sekolah Menengah Keat Hwa, Lotte gemar aktiviti lasak dan menyertai latihan taekwondo dan gemar berjoging. Beliau menggemari hampir kesemua masakan rakyat Malaysia yang manis, masin  tetapi tidak terlalu pedas. Teh tarik dan roti canai adalah minuman dan makanan tempatan kegemaran beliau.. Beliau cuba mempelajari cara menebar roti canai, tetapi roti jala pula yang terjadi !.

Menurut Lotte, beliau kagum dengan cara hidup berbagai kaum yang terdapat di Malaysia dan cuba sedaya upaya untuk mengenali setiap adat resam, budaya, pertuturan dan agama setiap kaum. Untuk itu, ibu angkatnya Cik Tina telah membekalkannya sepasang pakaian kebangsaan setiap kaum utama di Malaysia seperti baju kurung, cheongsam, sari dan punjabi suit. Bagaimanapun, beliau tidak begitu gemar sifat pemandu dan penunggang motorsikal di situ. Menurutnya, pemandu kereta bersikap tidak  sabar dan gopoh suka memotong kenderaan lain secara tidak berhemah, manakala beliau 'seram' melihat penunggang motorsikal yang suka mencelah dan memecut.
Satu perkara yang memeranjatkan beliau ialah ketika beliau berada di bandar-bandar di Malaysia, termasuklah Alor Setar, beliau 'pelik' apabila mendapati terlalu banyak klinik swasta di situ, sedangkan tidak banyak klinik seumpama tersebut di bandar-bandar di Belgium terutama di Brussel. Menurut beliau, rakyat Belgium jarang sakit kerana mereka mengamalkan pemakanan yang sihat iaitu menggunakan bahan makanan organik. Masakan berupa sup dan tidak menggunakan minyak masak kecuali minyak zaiton (masakan steam).Hampir semua sayuran dan buah-buahan ditanam secara hidroponik kerana Negara Belgium tidak mempunyai tanah pertanian yang luas (Belgium hanya besar sedikit dari negeri Pahang DM). Mereka gemar minum air mineral. Kerajaan Belgium telah memperkenalkan pendidikan dan penjagaan kesihatan kepada penduduk sekian lama. Oleh itu tidak hairanlah Belgium mempunyai peratus penduduk warga emas tinggi yang masih sihat dan aktif.

Kasih dan sayangnya Cik Tina kepada Lotte menyebabkan beliau sering membawa Lotte keluar makan angin ke beberapa tempat atau destinasi pelancongan yang popular di Malaysia. Menurut Lotte, beliau kagum dengan keindahan Pulau Langkawi dan panorama ladang teh di Cameron Highland. Beliau berjanji akan datang sekali lagi di destinasi tersebut pada masa hadapan. Manakala, Cik Tina pula telah menyimpan cita-cita berkunjung ke Belgium pada bulan September 2014 nanti.

Cik Tina Ooi, Lotte dan Penulis

Lotte dan Jovanka

Cik Tina Ooi bersama peserta  Program AFS Antarabudaya di Kedah.


sambutan Hari Raya Aidil Fitri melibatkan kesemua 7 peserta ASF Negeri Kedah

VERA CEREZ DIAZ - berusia 17 tahun adalah seorang gadis tinggi lampai dan cantik jelita. Beliau berasal dari Madrid, Sepanyol. Beliau tinggal bersama keluarganya di Eregairo La Cabresa.  Menurut ayah angkatnya Cikgu Fauzi - seorang Nazir Sekolah di Alor Setar, sepanjang tempoh 12 bulan Vera berada di bawah jagaan keluarga angkat Cikgu Fauzi dan isterinya Cikgu Zuri,   Vera diberi layanan sama seperti tiga orang anak gadis mereka di Anak Bukit, Alor Setar. Cikgu Fauzi sering membawa beliau ke majlis perkahwinan dan kenduri kendara di sekitar negeri Kedah dan Pulau Pinang.

Vera ditempatkan dalam  tingkatan 4 Sekolah Menengah Tunku Malik Alor Merah Alor Setar. Beliau boleh bertutur Bahasa Melayu, beliau telah diajar membuat beberapa jenis kuih dan biskut. Di antara kuih yang digemari beliau ialah tepung talam dan pulut sekaya. Makanan kegemaran beliau ialah capati dan tose. Beliau tidak pernah melepas peluang mengikuti semua program luar anjuran badan-badan uniform sekolah seperti perkemahan. Pada masa lapang beliau gemar berjoging di Taman Rimba Alor Setar.


Vera sering mengukir senyuman yang menawan


Vera mempelajari masakan tradisonal Melayu

Cikgu Fauzi

Keluarga angkat Vera

bersama Hajah Norliah


asyik membakar lemang
Vera dan Jovanka bersama keluarga penulis di Kampong Lahar Yooi, Tasik Gelugor Seberang Perai
 'minah salleh' ini teruja dengan anak kambing ketika menghayati keindahan dan kedamaian  Kampong Lahar Yooi.


JOVANKA DR. WAOLFGAN EBERLE

Jovanka berasal dari Heidelberg Germany iaitu salah sebuah daerah tercantik di negara Jerman.
Anak kepada pasangan Dr. Wolfgang Eberle dan Sabine. Jovanka mempunyai seorang adik perempuan bernama Flora. Beliau bercita-cita menjadi seorang profesional. Minat membaca dan melakukan kerja-kerja sosial. Tinggal bersama keluarga angkat Dr. Fais Ahmad dan Puan Hendon di Changloon Kedah. Jovanka ditempatkan di Sekolah Menengah Sintok, amat diminati oleh hampir kesemua guru dan pelajar sekolah tersebut. Masakan Melayu yang digemari ialah nasi campur tetapi lauk kurang pedas. Beliau juga gemar mee sup dan ketiau.  Apa yang menarik, Jovanka mempamirkan seorang anak gadis Jerman yang sejati.  Sebagaimana yang kita sedia maklum, masyakarat Jerman bersifat modern, memiliki pendidikan yang baik, taraf hidup yang tinggi dalam perbandingan antarabangsa, dan ruang gerak yang cukup luas untuk mengatur kehidupan secara individual.  Menurut Dr. Fais, Jovanca memiliki sifat-sifat anak gadis Jerman yang lincah tetapi bersopan santun. Jovanka seorang yang genius dan bijak bertutur cara. Meskipun cuma setahun sahaja berada di Malaysia, khususnya di Negeri Kedah, beliau mudah bergaul dengan setiap lapisan masyarakat berbagai kaum dan agama di Malaysia. Beliau juga gemar aktiviti tahan lasak. Beliau juga seorang yang mencintai alam sekitar. Beliau amat teruja berada di Malaysia yang beriklim khatulistiwa. Oleh yang sedemikian setiap aktiiviti kokurikulum atau lawatan ke tempat rekriasi beliau mesti turut serta. Pada sepanjang masa beliau berada di Malaysia, beliau sempat berkunjung ke hampir kesemua negeri-negeri di Semenanjung dan Sarawak.  


Kota Hiedelberg dipenuhi dengan castle lama  dan panorama yang cantik

Jovanca juga menjadi anak angkat kepada famili penulis (foto di rumah penulis pada pagi Hari Raya Aidil Fitri)

di rumah keluarga angkat - telatah Jo amat menghiburkan





kami bergambar di Taman Rama-Rama Balik Pulau Penang

Dr.  W.Eberle berminat dengan politik dan invesment firma Germany  di Penang

Bersama dengan Dato Hj. Rashid Hasnon - Timb. Ketua Menteri 1 di Pejabat TKM 1 Paras 54  KOMTAR


album kenangan bersama Dato Hj. Rashid

Dr. Wolfgang Eberle di Ampangan Balik Pulau

di Padang Kota Lama

Jovanka mengayakan tarian melayu asli di Stadium Sultan Abdul Halim, 


Jo seorang yang mesra kana-kanak

album famili angkat di I-City Shah Alam

Jo mudah santun orang tua.  Foto : Jo bersama dengan Maktok Hjh Maimunah. Jo sering berkunjung dan ziarah Maktok ketika Maktok mendapat rawatan di Hospital



bersama dengan keluarga angkat di Kulim Kedah sempena sambutan Depavali


berrekriasi di Sarawak bersama ayah tersayang
RUMUSAN

Setelah penulis berkongsi pengalaman bersama Koodinator, Keluarga Angkat dan Anak Angkat dalam program pertukaran pelajar AFS Antarabudaya Malaysia, penulis sarankan jika rakan-rakan fb mempunyai anak lelaki yang akan belajar dalam tingkatan 4 tahun 2015 supaya membuat permohonan untuk mengikuti program tersebut terutama ke negara-negara Eropah dan Amerika Syarikat kerana mereka berpotensi memiliki kemahiran berbahasa asing terutama Bahasa Inggeris, Perancis, Sepanyol dan Belanda di samping mempelajari kebudayaan, adat resam  serta sejarah kekuatan bangsa Eropah membina tamadun.


sijil penyertaan kepada keluarga angkat

/





untuk maklumat lanjut AFS Malaysia





1 comment:

  1. Apa khabar EN Azhar dah setahun baru jumpa blog tentang Lotte dan saya(?) wahaha... Selamat hari raya. Last week saya hantar mesej ucapan ni kepada Kak Hendon dan dia bagitau dia akan ke Germany untuk mengunjungi Jovanka dan membawa pulang anak perempuan mereka. Mesti Jo terubat rindu jumpa mereka. Memang tak dapat nafikan kami agak bertuah dapat minah saleh ni sebagai anak angkat AFS sebab sopan, baik dan senang adaptasi dengan cara hidup Kedah. Saya memang nak berkongsi selama setahun Lotte duduk dengan saya saya pelajari banyak budaya mereka dan Eropah. Apatah lagi apabila saya mengunjungi Lotte dan family dia di sana. Mereka memang seperti yang digambarkan; amat soapan, beradab dan peramah. Semua orang Belgium macam tu dan begitu juga orang Netherlands dan Perencis yang saya temui. Selalu kita tuduh budaya barat merosakkan kita, saya dapati statement tu agak bias dan stereotaip. Sebenarnya segelintir "orang barat" sahaja berkelakuan demikian dan orang-orang macam tu boleh dijumpa di mana-mana dalam muka bumi kita.

    Saya berasa saya banyak mempelajari cara hidup dan budaya orang Eropah setahun ada anak angkat Eropah ini, Dengan lawatan saya dan duduk di situ selama 3 minggu bertambah budaya yang saya perhati dan pelajari. Tak kenal maka tak cinta kan?
    Oleh itu kita kena sentiasa open minded dan direct dengan anak-anak mat salleh ini. Saya percaya dengan komunikasi yang telus maka konflik akan dapat dielak. Mereka ni bukan macam kita yang sensitif kena cakap berlapik dan bersulam.

    Oleh itu bagi saya sesiapa yang nak volunteer jadi mak pak angkat tu jangan takut , cuba pelajari budaya mereka tidak rugi, malah luaskan lagi pandangan dan pengalaman. TQVM EN Azhar ya. :)

    ReplyDelete