Saturday 27 June 2015

TRAVELOG YANG BERJAYA (DARI LAHAR YOOI KE ALEXANDRIA-MANCHESTER) Part 20 - AKHIR

PART 20  :  BALIK KE CAIRO - KEHEBATAN  KUBU SALAHUDDIN AL-AYUBI

Baca Part 19 DI SINI

1. Pesawat Manchester-Istanbul-Alexandria tiba di Lapangan Terbang Borg el Arab Alexandria pada jam 3.00 am. Kami terkejut kerana Ustaz Affuan dan Ustaz Azin telah menunggu ketibaan kami bersama sebuah tramco. Kami terus di bawa ke rumah Ustaz Affuan di As-Sofirah Beach. Setelah berehat, pada sebelah petang kami meneruskan aktiviti lawatan sekitar Alexandria dengan berkunjung ke Istana King Farouk di Montazah iaitu terletak kurang satu km dari kediaman Ustaz Affuan. Untuk masuk ke kawasan istana, pengunjung di kenakan bayaran 9 Geneh seorang. Kawasan istana amat luas iaitu kira-kira 155 hektar. Di dalamnya tersergam istana King Farouk yang memiliki seni bina yang indah, ditambah pula dengan kedudukannya yang terletak di dataran tinggi menghadap ke arah lautan Mediteranean. (Sekadar info, King Farouk adalah Raja terakhir kerajaan Monarki Mesir yang berpusat di Iskandariah. Sebagai seorang raja yang lemah kerana sikap boros dan rendah akhlak, baginda telah dikudetakan oleh Jenderal Jamal Abdul Naser yang mengangkat diri beliau sebagai President Republik Rakyat Mesir yang Pertama dan telah mengishytihar pemerintahan Mesir bertukar kepada negara Republik yang berpusat di Kaherah). Kawasan lapang di Montazah amat sesuai untuk aktiviti kekeluargaan. Kami disapa oleh satu keluarga Arab dan menjemput kami bersama meraikan parti  birthday cucu mereka di situ. Alhamdullah, kami dijamu kek yang sangat sedap. Syukran.  Seterusnya kami ke pinggir pantai Laut Mediteranean untuk menyaksikan saat-saat matahari terbenam. Gelagat anak pasangan Ustaz Affuan dan Nurun Aina telah menarik ramai kanak-kanak dan remaja  Arab untuk memeluk, mendukung, berjalan bersama dan berselfie dengan Putri Affina Sofea.  Menjelang maghrib, kami balik solat jamak di kediaman Ustaz Affuan. Pada sebelah malamnya sekali lagi  Ustaz Affuan dan isteri mengajak kami menjamu mata di sekitar Pasar Al-Khalili.

Ust. Affuan, isteri Nurun Aina dan puteri kesayangan mereka Putri Affina Sofea
tiket masuk ke kawasan Istana

berjamu selera bersama dengan satu keluarga Arab
terdapat banyak pokok kurma yang di tanam di dalam kawasan istana. Kononnya, satu pokok mewakili satu gundik yang dimiliki oleh King Farouk
ramai remaja berkunjung dengan menaiki kereta mewah  sambil memutar muzik pop Arab yang bingit

ni dia Istana King Farouk - di tutup kerana kerja-kerja baik pulih

Laut Mediteranean

budak-budak Arab ni geram tengok Putri Affina - pakat berebut dan pimpin tangan

Mereka teruja dapat bersama Putri Affina. Budak Arab yang berjaket hitam tu menangis kerana tidak dapat memegang putri Affina

Ramai pelawat berkunjung pada sebelah petang

Subhanallah - cantik melihat matahari mulai terbenam

satu kawasan perumahan golongan mewah bersebelahan Istana  King Farouk. Pengunjung dikenakan bayaran tol untuk memasuki kawasan tersebut.

kalau tuan/puan ke Iskandariah, jangan lupa minum air tebu yang penuh aroma, manis dan sedap.
Pasar Malam al-Khalili

terdapat berbagai-bagai jenis makanan yang dijual. Kami membeli ubi keledek yang dibakar dalam satu dapur khas - sedaaap
orang Arab amat gemar membeli pakaian yang agak seksi (dipakai disebalik jubah labuh tu)

sulaman sesuai untuk dihadiah kepada pengantin baharu. Boleh sulam nama pengantin lelaki dan perempuan dalam logo love

2. Keesokan hari, kami melawat Perpustakaan Alexandria atau Bibliotheca Alexandaria iaitu pernah menjadi salah sebuah perpustaan yang terbesar dan tertua di dunia. Sejarah penubuhan librari itu amat menarik. Librari ini di bangunkan pada Tahun 56SM. Suatu ketika pernah memiliki sejmlah 700000 koleksi buku yang disusun menurut tema, termasuk karya penulis dan penyair tersohor seperti Homer, Sophocles, Aristophanes, Archimedes dan hipppocrates. Dikatakan pernah dibakar oleh Maharaja Julius Caesar pemerintah dari Roman bertujuan sebagai satu strategi peperangan dan menghapuskan sejarah tamadun ilmu pengetahuan Islam. Sekarang, Bibliotek Alexandria di rasmi pada Tahun 2003 iaitu bangunan baharu dengan keluasan lantai melebihi 70,000 meter persegi dan memiliki lebih 8 juta naskah buku  Bayaran masuk di kenakan kepada  pelawat.  Bagaimana pun, penulis dan isteri bernasib baik kerana kepintaran Ustaz Affuan membolehkan kami dikenakan bayaran cuma 1 Geneh sahaja iaitu caj untuk pelajar. Setiap pengunjung mesti melalui pemeriksan keselamatan yang ketat apabila melalui pintu imbasan anti logam. Hiasan dalaman cukup cantik. Bangunan itu juga mempunyai sebuah pusat persidangan, perpustakaan dikhususkan untuk golongan buta dan kanak-kanak, 3 muzium, 4 galeri seni, sebuah planetarium serta sebuah makmal pemulihan manuskrip.

cantik dan hebat

sebahagian dari arca yang dipamir di luar librari

laluan ke bahagian pintu masuk utama

Kampus Universiti Alexandria yng berlokasi bersebelahan Bibliotek Iskandariyah

Bahagian dalam perpustakan

Hebat

koleksi mesin cetak buku / kitab turut di pamerkan

berbagai kemudahan di sediakan pada lantai B

buku terbaharu

3. Dari Bibliotek Alexandria, kami balik semula ke aparment Affuan untuk makan tengahari dan seterus membawa turun semua bagasi untuk di bawa ke Cairo. Kami dapatkan perkhidmatan keretapi ayam untuk ke stesen utama Alexandria dan seterusnya naik keretapi ekspress ke Cairo. Dari situ, kami sekali lagi ke Malaysia Hall untuk bermalam kerana kami bercadang melawat Kubu Salahudin sebelum ke airport Cairo, berangkat pulang ke Malaysia. Setelah urusan cek-in bilik di Malaysia Hall selesai, kami keluar mencari makan malam bersama Ustaz Affuan dan seorang pelajar Malaysia ke sebuah restoran Cina Muslim yang terdapat berdekatan Malaysia Hall. Lewat malam kami pulang dan tidur dengan senyenyak-nyenyaknya.

tren ke Cairo jam 6.11 petang

4. Setelah sarapan pagi di cafe Malaysia Hall, Ustaz Affuan datang jemput kami untuk lawatan seterusnya dan yang terakhir di bumi Mesir iaitu berkunjung ke Kubu Salahuddin Al-Ayubi. Kami dapatkan teksi ke situ. Kami ditemani oleh tiga orang pelajar Malaysia yang turut pertama kali melawat kubu itu. Kubu (qal'ah) Salahuddin dibangun oleh panglima Salahuddin Al-Ayyubi pada tahun 1183 untuk membentengi kota Cairo dari serangan-serangan luar, khususnya dimasa Perang Salib. Terletak disebelahan Bukit Muqattam. Sebahagian besar batu untuk membina kubu yang kukuh itu di bawa dari kawasan piramid Gaza. Terdapat banyak pintu masuk. Kami masuk ikut pintu Fath. Terdapat banyak kesan sejarah . Dalam kubu tersebut juga terdapat Masjid  Mohamad Ali Pasha persis Masjid Biru di Istanbul. Terdapat juga di dalam kawasan kubu tersebut bangunan yang diubahsuai menjadi Muzium Polis, Muzium Permata (koleksi perhiasan Raja Mesir) dan Muzium Angkatan Tentera Mesir.

Hebat - Kubu Salahuddin mempunyai tembok tinggi menghalang musuh ceroboh masuk

penulis bersama Ustaz Affuan dan pelajar Malaysia di Mesir di hadapan pintu masuk Kubu Salahuddin

ni dia Masjid Mohammad Ali Pasha yang sungguh cantik di perbuat dari marmar.

ketinggian kubah 52 meter dan menara menjulang ketinggian 84 meter

MPSP boleh tiru ni.

laluan ke Muzium Polis dan Muzium ATM

Masjid Mohammad Ali Pasha yang sungguh cantik

Ruang dewan solat utama dengan  lampu candeliar yang sangat cantik

Pintu Masuk Muzium Polis

ni dia lokup tempat tahanan penjenayah dan penentang Raja Mesir

sebahagian dari aset tentera Mesir yang dipamirkan termasuklah jet-jet pejuang, kereta kebal dan pelancar roket dan misil.

unit artileri Mesir

Setelah hampir dua jam kami meninjau seluruh kawasan  Kubu Salahudin, kami dapatkan teksi ke untuk ke Malaysia Hall memugut bagasi yang disimpan di situ, seterusnya  ke Cairo International Airport. Perjalanan ke airport  memakan masa lebih satu jam kerana pihak tentera Mesir telah membuat sekatan jalan raya mengesan dan menghalang atau menangkap pihak-pihak tertentu melolos diri meninggalkan negara tersebut. Di Balai Berlepas, kami bertemu semula dengan Naemah dan anak cucu Kak Zah. Setelah selesai semua urusan imigresen dan kastam, kami menaiki pesawat Etihad menuju ke Abu Dhabi dan seterusnya balik ke KLIA.

Rumusan

Mini travelodge kami agak berjaya, terutama ketika berada selama 11 hari di UK. Kami agak terkilan kerana tidak berpeluang melawat banyak tempat lain di Mesir kerana kesilapan perancangan oleh Naemah. Kami dimaklumkan, keluarga Naemah sangat kecewa kerana selama tiga minggu mereka berada di Cairo dan Iskandariah, hanya tempat tertentu sahaja di lawati. Disamping melihat dengan mata kepala kami sendiri beberapa objek tarikan dunia seperti piramid, spink, Sungai Nil, Masjid Biru dan Aya Sophia serta London Tower Bridge, Big Ben dan Stadium Manchester United, kami juga telah dapat menjalin persahabatan dengan beberapa rakyat Malaysia samada sebagai pelajar atau mereka yang telah menentap sekian lama di Mesir dan UK.

BACA   PART  1  ; DI SINI

Siri akan datang - pengalaman ke Guilin China - Taman Syurga Dunia

1. alhamdulillah...indahnya pengembaraan..luas pengalaman...:-)

2. This comment has been removed by a blog administrator.