Thursday 17 September 2015

RUMAH TERBALIK (UPSIDE DOWN HOUSE) TAMPARULI - KREATIVITI PRODUK PELANCONGAN YANG MENGUNTUNGKAN



1. Penulis pernah berkunjungan ke Negeri Di Bawah Bayu kali pertama pada tahun 1978. Ketika itu landmark Kota Kinabalu (KK) ialah Masjid Negeri di Sembulan dan menara Ibu Pejabat Yayasan Sabah di Likas yang separuh siap.  Kunjungan buat kali ke-2 baru-baru ini telah menggamit pemerhatian penulis terhadap kemajuan pesat Bandaraya KK dan zon pinggiran kota. KK kini dipenuhi dengan bangunan moden dan tinggi. Di antara landmark baharu yang bakal menjadi ikonik warga Sabah ialah bangunan pejabat baharu Wisma Negeri di Telok Likas yang bakal menempatkan Dewan Undangan Negeri dan Pejabat Ketua Menteri.




2. Sesuatu yang agak menarik dan perlu di lawati ketika anda berada di Sabah  ialah berkunjung Rumah Terbalik yang terletak di Kampong Telibong Tamparuli iaitu kira-kira 40 km dari KK. Untuk ke sana, pergerakan kita menghala ke arah Tuaran - Kundasang - Ranau. Lokasi pada tepi jalan memudahkan pengunjung temui rumah tersebut. Bayaran masuk yang dikenakan untuk warga Malaysia dewasa  ialah RM 10.00 seorang. Objek pelancongan terbaharu di Sabah itu diusahakan secara persendirian dibuka untuk kunjungan orang ramai pada bulan Februari 2012. Tidak syak lagi, lokasi yang berdekatan daerah pelancongan di Tamparuli-Kundasang - Ranau telah menarik ratusan pengunjung sehari ke situ. Waktu lawatan dari jam 8.00 pagi hingga 10.00 malam setiap hari. Hanya group kecil iaitu kira-kira 10 orang pengunjung dibenarkan masuk ke dalam rumah tersebut pada satu-satu masa. Ruang menanti yang selesa di sediakan bagi group berikutnya. Dicadangkan pengunjung datang pada sebelah awal pagi kerana bilangan pengunjung kurang pada waktu tersebut. Pengunjung yang berhajat untuk ke situ boleh dapatkan perkhidmatan van shuttle yang akan mengambil pengunjung di Centre Point dan Wisma Merdeka Kota Kinabalu mengikut jadual perjalanan yang telah ditetapkan.




3. Menurut touris guide yang ditugaskan di situ, Rumah Terbalik Tamparuli tersebut telah di daftarkan dengan Malaysia Book of   Record sebagai yang pertama di bina di Asia Tenggara dan telah ada beberapa model yang sama di beberapa buah negara lain. Pemilik rumah tersebut ialah seorang ahli perniagaan dari Johor yang bernama Alexander Yee. Beliau sememangnya terlibat sebagai penggiat perlancongan dan memiliki sebuah chalet di Sukau. Kos binaan fasa awal dianggarkan sebanyak RM 500,000



 4. Sesuai dengan konsep terbalik, pengunjung di bawa masuk melalui pintu belakang. Dari situ pengunjung akan melihat semua kelengkapan di bahagian luar rumah seperti pasu bunga dan ampaian baju yang semuanya dipasang terbalik. Memasuki ke dalam rumah terbalik seolah-olah kita berjalan di atas siling. Kita terpaksa mendongak untuk menyaksikan peralatan memasak seperti dapur, tong gas, pinggan mangkok, almari dan sebagainya terpaku di lantai rumah yang terbalik. Untuk memudahkan pengunjung mendekati objek tersebut, satu  laluan khas yang disediakan supaya tidak memijak siling yng boleh pecah.



5.  Rumah terbalik itu dibina berdasarkan rekabentuk rumah-rumah yang terdapat di Kota Belut. mempunyai keluasan 1500 kaki persegi, dilengkapi dua kamar tidur, satu ruang tamu, ruang dapur dan tandas. Pergerakan kita ke ruang amat terhad kerana terdapat kipas angin siling yang terpacak tegak pada lantai. Supaya pengunjung tidak pening mendongak ke atas, sekeping cermin besar diletakkan pada lantai di salah sebuah kamar bagi membolehkan pelawat merasakan seolah-olah berada dalam kamar tidur yang sebenar.


6. Cuma lima hingga 10 minit sahaja pengunjung dapat menyaksikan peralatan dan perabut yang terdapat di dalam rumah tersebut. Untuk makluman, sebagai satu dari strategi perniagaan, pengunjung dilarang mengambil foto atau berselfie pada mana-mana sudut atau ruang sebelah rumah.  Awas, sekiranya ditangkap pengunjung akan denda bah.

ruang tamu


perabut dan peralatan terpacak kuat pada 'lantai'


boleh pening 

7. Setelah melangkah keluar melalui pintu  hadapan rumah, pengunjung diminta memukul gong sebagai tanda telah selesai melawat rumah tersebut. Untuk tidak menghampakan pengunjung yang tidak dibenarkan berfoto atau berselfie pada bahagian dalam rumah, pemilik telah membina beberapa lanskap kejur dengan konsep terbalik seperti garaj pakir kereta yang keadaan kereta terbalik, ruang tandas  dan peralatan perkebunan yang semuanya terbalik. Sebuah surau dan restoran  iaitu Mango Garden Restaurant juga terdapat di situ (tetapi tidak terbalik tau). Pengunjung juga boleh membeli cenderahati di gelari cendarahati atau berkunjung ke muzium iaitu 3D Wonders Museum yang telah di buka pada 28 May 2015 yang  lalu. Pengunjung yang berhajat untuk memasuki muzium tersebut boleh membeli tiket pakej dengan harga RM 35.00 iaitu diskaun RM 7.45.. Sesuatu yang menarik di kompleks Rumah Terbalik tersebut terdapat ruang lapang bagi membolehkan pihak-pihak luar mengadakan  aktiiviti atau persembahan kepada pengunjnug. Misalnya Bamboo Orchestra dari SMK Tamparuli pernah membuat persembahan orkestra menggunakan alat muzik dari buluh.di situ.


dah pukul gong


6. Untuk penambahbaikkan, penulis ada sarankan kepada wakil pemilik rumah tersebut supaya peti TV yang terletak di ruang tamu ada menyiarkan rancangan tv yang telah dirakam secara video dan disiarkan semula dalam keadaan terbalik supaya lebih gimik.  Buku Pelawat juga perlu diadakan supaya pelawat boleh membuat catatan lawatan dengan tulisan secara terbalik atau atau tulis undur belakang.

bermacam aksi boleh dilakukan














2 comments:

  1. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete