Sunday 28 December 2014

AIRBUS QZ8501 TERTIMBUS DALAM KUMULO NIMBUS



1. PT. Indonesia AirAsia (beroperasi sebagai  AirAsia Indonesia) adalah syarikat penerbangan tambang murah yang berpangkalan di Jakarta, Indonesia. Ia merupakan syarikat penerbangan bersekutu Indonesia dengan  syarikat penerbangan tambang murah AirAsia Malaysia (Malaysia memegang saham 49%). Hub utamanya  ialah Lapangan Terbang Antarabangsa Soekarno-Hatta, Jakarta.  Pada Julai 2010, Air Asia Indonesia adalah satu-satunya  syarikat penerbangan dari negara Indonesia yang dibenarkan  terbang ke Negara-Negara Kesatuan Eropah kerana rekod selenggaraan dan keselamatan yang baik. AirAsia Indonesia telah disenaraikan dalam kategori 1 oleh Pihak Berkuasa Penerbangan Awam Indonesia untuk kualiti keselamatan syarikat penerbangan.  

 2. Hari in, pesawat Airbus 320-200 AirAsia Indonesia  QZ 8501 yang menerbangkan seramai 7 anak kapal dan 155 penumpang dari Lapangan Terbang Antarabangsa Juanda ke Changi dikhabarkan telah hilang kontak  dalam cuaca buruk iaitu dalam keadaan cuaca berawan. Sebelum itu, pilot Kapten Irianto (mempunyai 20,537 jam penerbangan) telah menghubungi Air Traffic control (ATC) Lapangan Terbang Soekarno-Hatta meminta izin menaikkan pesawat dari aras 32,00 kaki ke 38,000 kaki untuk hindari cuaca buruk. Badan Meteorologi, Klimatologi, dan Geofisika Wilayah Bangka Belitung (Babel), menyebut cuaca sedang buruk saat penerbangan AirAsia dari Surabaya menuju Singapura, sekitar pukul 6.17 WIB pagi tadi iaitu lokasi hilangnya pesawat  iaitu di antara Pulau Belitung dan Kalimantan. Imej satelit memang tampak awan yang sangat tebal. iatu awan kumulonimbus (Cb).dengan ketebalannya boleh sampai 5 – 10 km. Awan tersebut berpotensi menimbulkan turbulensi kuat pada pesawat.

imej satelit - langit berawan - pembentukan kumulonimbus yang besar.



Pesawat  QZ8501 telah menjalani pemeriksaan dan penyelenggaran berjadual kali terakhir pada 16/11/2014. Sehingga saat ini jam 17.00 waktu Malaysia, bangkai pesawat masih belum ditemui.




imej satelit  MTSAT - awan berwarna merah amat merbahaya kepada pesawat yang terbang menembusinya. Awan merah ini jelas terdapat disekitar lokasi QZ8051 yang dilaporkan hilang kontek.


3. Berdasar catatan Flightglobal, satu-satunya insiden kemalangan yang dialami oleh AirAsia Indonesia berlaku  pada 25 Mei 2007  yang melibatkan sebuah pesawat Boeing 737-300 dengan dengan number pendaftaran PK-AWP yang  yang terbang laluan Jakarta-Medan itu mengalami pendaratan yang keras (hard landing) di Lapangan Terbang Antarabangsa  Polonia, Medan. Dipercayai tiupan angin kencang telah menyebabkan  pesawat mendarat dengan cukup keras di landasan sehingga mengakibatkan salah satu roda depan pesawat pecah dan struktur pesawat bahagian depan retak. Tidak ada korban nyawa   dalam insiden tersebut, baik dari penumpang maupun kru pesawat.



No comments:

Post a Comment