Thursday 24 October 2013

PILIHANRAYA KECIL DUN N20 SUNGAI LIMAU


1. Hari ini merupakan hari ke-2 kempen pilihanraya kecil (PRK)  Dun N20 Sungai Limau, Kedah. Calon mewakili Pakatan Rakyat dari Parti PAS iaitu Ustaz Mohd. Azam Samad (37)  seorang guru agama lulusan Universiti Al-Azhar,  berhadapan musuh tradisi parti PAS  iaitu Dr Ahmad Sohaimi Lazim (52) , bekas pensyarah UPSI dari UMNO BN.  Pembuangan undi akan berlansung pada 4 November setelah tamat 12 hari berkempen.   Kedua-kedua belah pihak telah menggerakkan seluruh jentera parti untuk memenanggi hati pengundi.   Sudah pasti PAS akan berusaha sedaya upaya untuk mempertahankan kerusi di kubu tradisi mereka, manakala UMNO sedaya upaya cuba merampas kerusi tersebut demi kelansungan pemerintahan mereka di Kedah setelah mereka kembali merampas DUN Kedah dari kerajaan Pakatan Rakyat (PR) dalam PRU-13  pada 5 Mei 2013 lalu.

2. Walaupun Allahyarham Ustaz Azizan menang dengan majoriti yang selesa  dalam PRU ke-13  (2,774 undi),  namum Pakatan Rakyat, khususnya PAS tidak boleh mengambil ringan.  Masih terdapat beberapa isu dalaman PAS dan PR amnya yang masih menjadi duri dalam badan.

3. Bagaimanapun  PAS dijangkakan dapat mengekalkan kemenangan dan Ustaz  Mohd. Azam bakal ditabalkan sebagai adun Sungai Limau pada 4 November  2013 di atas perkiraan berikut :-

3.1 Penyokong tegar PAS masih setia kepada parti.  Sentimen sayangnya pengundi kepada Allahyarham  Ustaz Azizan masih tinggi.  Meskipun jumlah undi yang diperolehi Ustaz Azizan bekurangan sebanyak 438 undi dalam PRU Ke-13 berbanding dengan PRU 12, namun senario kekalahan beberapa kerusi DUN dan Parlimen di Kedah menyaksikan pola perubahan pengundi tidak begitu besar di Dun Sungai Limau berbanding dengan Dun atau Parliman yang PR kalah.

PRU 11 (TAHUN 2004)  
Jumlah Pengundi  : 24,818. Peratus Keluar Mengundi  : 84.4
Ustaz Azizan : 10,882 (menang majoriti 1, 080)
Mohd. Suhaimi Abdullah BN 9,802.

PRU 12 (TAHUN 2008)
Jumlah Pengundi : 25,309.  Peratus Keluar Mengundi : 83.48 %
Ustaz Azizan : 12,028 (menang majoriti 3,212)
Basorri Abu Hassan BN : 8,816

PRU 13 (TAHUN 2013)
Jumlah Pengundi : 27,286.  Peratus Keluar Mengundi 89.41 %
Ustaz Azizan : 13,394 (menang majoriti 2774)
Fadzillah bin Mohd. Ali BN : 10,520
Sobri b. Ahmad BEBAS  : 100
Abdullah b. Hashim  : 84

 Jika  dilihat pada hari Penamaan Calon di Dewan Datuk Madi di Yan, dimana para penyokong PR telah berkumpul beramai-ramai semenjak jam 7 pagi  membuktikan sokongan kepada PAS-PR masih unggul - walaupun ini bukanlah indikator sebenar pola pengundian.

3.2 Keperibadian  dan kecemerlangan arwah Ustaz Azizan sebagai Menteri Besar Negeri  Kedah pertama dari PAS bukan sahaja disenangi oleh DYMM Tunku Sultan  Abdul Halim (Yang Di Pertuan Agong), malah turut disanjung oleh penduduk Sungai Limau. Lagi pun kawasan ini adalah  zon kekeluargaan  Ustaz Azizan.

3.2 UMNO telah melakukan kesilapan dengan meletakkan calon yang bukan berlatar belakangkan pendidikan agama. Sudah tentu PAS akan eksploitasi isu ini untuk membuktikan perjuangan UMNO BN tidak berminat untuk memertabatkan Islam sebagai dasar pemerintahan. Hal ini juga terbukti hasil keputusan pemilihan pucuk pimpinan UMNO  baru-baru ini, baik di peringkat tertinggi dan Ahli MT UMNO , hanya seorang dua sahaja tokoh yang berlatar belakangkan pendidikan  agama yang terpilih.   Semangat juang para pendokong PAS semakin memuncak apabila Negara Brunei Darul Salam mengumumkan pelaksanaan pemerintahan yang berlandaskan syariat Islam dan hukum hudup. Oleh itu, tidak ada alasan bagi kerajaan UMNO BN yang memerintah untuk melaksanakan  undang-undang dan tatacara pentadbiran Islam di Malaysia.

3.3 Strategi PAS untuk menarik pengundi melalui kempen dari rumah ke rumah di samping ceramah kelompok dan ceramah perdana melibatkan penggunaan bahan kempen yang canggih  dapat menjelaskan kepada pengundi beberapa isu semasa. Misalnya kenaikan harga minyak yang diikuti dengan kenaikan harga barang makanan dan keperluan harian.  Laporan Ketua Audit Negara Tahun 2012 yang diterbitkan  baru-baru ini membuktikan bahawa kerajaan UMNO BN masih lemah dari segi pengurusan, pembaziran, amalan rasuah dan beberapa dasar yang tidak menguntungkan rakyat. Cadangan  Cukai Barangan dan Perkhidmatan    (GST)  yang mungkin diumumkan di dalam pembentangan budget negara pada besok 25 Oktober membuktikan bahawa negara Malaysia sudah mencapai tahap muflis.

3.4 Sudah lebih 100 hari Dato' Paduka Mukriz memerintah, tetapi  pentadbiran beliau masih gagal mengemukakan formula pembangunan untuk meransangkan ekonomi negeri Kedah.  Beliau ada ura-ura untuk membangunkan semula Zon Industri Petroleum Yan (ZIPY) yang telah di batalkan oleh pentadbiran Ustaz Azizan ketika memegang tampok pemerintahan Kedah.  Kerajaan PR beranggapan   ZIPY  boleh merosakkan alam sekitar  marin dan menyebabkan kawasan pertanian dan tanah serta rumah bagi seramai 1000 penduduk di situ  terjejas.   Apa yang dihebohkan oleh MB baru ialah meminta kerajaan Pulau Pinang membayar penggunaan air dari Sungai Muda sebagai air minuman dan kegunaan domestik.  Idea bodoh ini kalau menjadi realiti mambolehkan pula penduduk Pulau Pinang terutama di daerah Seberang Perai Utara menuntut ganti rugi kepada kerajaan negeri Kedah akibat kerosakan harta benda dan pertanian kesan dari limpahan air Sungai Muda di penempatan mereka.


3.5 Negeri Kedah masih gagal menarik pelabur lansung  asing (FDI). Oleh itu peluang pekerjaan kepada penduduk amat terhad. Lebih ramai penduduk berhijrah atau mencari pekerjaan di negeri Pulau Pinang.  Di sana mereka melihat bagaimana cekapnya pemerintahan kerajaan PR mentadbir negeri dan di akui dalam Laporan Ketua Audit Negara pada setiap tahun.  Pencari pekerjaan dikalangan anak muda ini juga terbeban dengan pembayaran balik hutang PTPTN dan ketidakmampuan pasangan muda untuk memiliki rumah dan kereta sendiri kerana harga yang amat mahal . Di sinilah jentera gerak gempur PR boleh mendekati golongan muda dan memberi penerangan secukapnya mengenai dasar penambahan peluang pekerjaan, kediaman, pemilikan kereta dan dasar-dasar kebajikan rakyat yang lain.

3.6 PRK kali terakhir di negeri Kedah  ialah pada 18 Julai 2002 bagi DUN Anak Bukit. Calon PAS  Datuk Ir Amiruddin Hamzah telah menangDalam   PRK  ini UMNO BN menggunakan seluruh kekuatan untuk melumpuhkan pengaruh PAS di negeri Kedah. Tetapi di atas kerja kuat jentera PAS, DUN Anak Bukit kekal di tangan PAS.

3.7 Gandingan mantap di antara Datuk Mahfuz Omar selaku Pesuruhjaya PAS  Negeri  Kedah dan Datuk IR Amiruddin selaku Pengarah Pilihanraya PRK Dun Sungai Limau merupakan aset kepada PAS untuk merangka dan menyusun strategi peperangan kali ini.

4. Walaupun di war-warkan PAS akan mempertahankan kerusi Sungai Limau, perkara-perkara berikut boleh menjejaskan  perolehan  undi kepada calon PAS tersebut :-

4.1 Jentera UMNO BN akan membangkitkan kegagalan kerajaan Kedah pimpinan PR-PAS yang lalu sebagai lemah dan tak pandai tadbir. Misalnya kelembapan dan kerugian KULIM HI TECH PARK - di mana para pelabur marah di atas kegagalan penyediaan bekalan air dari SADA.

4.2 Pembentangan Belanjawaan Negara pada besok yang memungkinkan beberapa insentif diberi kepada kaum Melayu (Peratus Pengundi Melayu di Sungai Limau  ialah lebih   92 %), seperti pemberian BRIM, polisi rumah kediaman rakyat, pembangunan projek infra dan ekonomi di luar bandar dan polisi  "mesra-orang muda " dan lain-lainnya boleh mengurangkan undi kepada PAS.


5. Akhir kalam, adakah slogan "BERANI BERHIJRAH" dari UMNO BN dan Sambutan Maal Hijrah  jatuh besoknya 5 November bersamaan  1 Muharram 1435H dengan "BERSAMA SAYA BERHIJRAH" ....Dato Mukhriz Mahathir , boleh menenggelamkan slogan "PAS KEKAL" di Sungai Limau,  sama-sama kita lihat....



No comments:

Post a Comment